Hopp til innhold

Offentlig logo blir latterliggjort

Ingen av designerne tenkte på hvordan denne logoen så ut på høykant.

OGC
Foto: The Register

Logoen, som er laget for det britiske finansdepartementets organisasjon "Office of Government Commerce", kostet rundt 150.000 kroner.

Ifølge ledelsen skulle det nye designet modernisere organisasjonens image, og være et eksempel på en mer integrert og effektiv markedsføring.

Men da logoen ble vist fram til de ansatte, tok det ikke lang tid før flere brøt ut i latter da de så logoen sidelengs.

Snudd på siden, ser logoen nemlig ut som en obskøn strekmann:

OGC
Foto: The Register

Ifølge ansatte i selskapet hadde logoen allerede blitt trykket på både musematter og penner før den ble presentert.

- Det stemmer at de ansatte fikk seg en god latter da de så logoen snudd på siden, men vi konkluderte med at effekten var generisk med tanke på kombinasjonen av bokstavene OGC. Og det er ikke upassende for en organisasjon som skal holde kontroll på myndighetenes utgifter, sier en talsmann for OGC.

Dukker opp på eBay?

Kontorene til OGC er nå tømt for utstyr med denne logoen på. Dermed er det fullt mulig at diverse kontorrekvisita vil dukke opp på eBay innen kort tid, skriver Telegraph.

Organisasjonen ble dannet mens Tony Blair var statsminister, og er en uavhengig avdeling av finansdepartementet. OGC har over 500 ansatte ved flere avdelinger i Storbritannia.

Merkevareekspert Michael Hamilton sier til Telegraph at selv om logoens dobbeltbetydning ikke var tilsiktet, kan det ha en gunstig effekt for OGC.

- De kommer til å få mer spalteplass enn de kunne ha håpet på forhånd. Hvis jeg var dem, ville jeg vært ganske fornøyd, sier Hamilton.

OGC har foreløpig ikke tatt i bruk den nye logoen.

SISTE NYTT

Siste nytt