Ford sine trucker i F-serien har herjet amerikanske salgslister siden 1948. Og den minste av modellene, Ford F-150, er allemannseie i USA. Modellen har toppet de amerikanske salgslistene i hver eneste enkeltmåned i 17 år!
Men på statistikken for mai måned endte Ford F-150 helt nede på en femteplass – bak de japanske modellene Honda Civic, Toyota Corolla, Toyota Camry og Honda Accord, melder amerikanske bransjenettsteder.
Høyt forbruk
Prestisjenederlaget tolkes som et signal på at miljøbevisstheten har økt i det brede lag av det amerikanske folk. Samtidig merker de aller fleste at økte oljepriser fører til høyere bensinpriser.
Og da er kanskje ikke en truck av typen Ford F-150 førstevalget lengre. Modellen er nemlig noe av det minst miljøvennlige du kan kjøre rundt i.
Modellen har flere ulike motoralternativer – med alt fra 4,2 til 5,4 liters slagvolum. Felles for alle er at de er glade i drivstoff. Med en vekt på over to tonn, må et snittforbruk på minimum halvannen liter påregnes under blandet kjøring.
Flere merker sliter
Men det er ikke bare Ford sin F-serie som sliter. Også lignende bilmodeller som Chevrolet Silverado og Dodge Ram selger vesentlig mindre enn før.
GM vurderer nå også å stenge fire av sine produksjonssteder for pickuper og SUVer.
Trendskifte
Til sammenligning har de nevnte japanske bilmerkene som detroniserte Ford fra salgstoppen hevdet seg på lavt utslipp og hybridteknologi.
- Vårt dramatiske økning i bilsalget er en av de viktigste endringene i bilindustrien på lang tid. Trenden går helt klart i retning av at folk vil ha mer drivstoffeffektive biler, sier visepresident Dick Colliver ved Hondas USA-kontor.
Bilmerket Hummer har blitt et symbol på lite miljøvennlig bilhold, og nå faller også denne modellen på salgslistene. Salget falt med 29 prosent i USA i årets første tertial sammenlignet med i fjor. Eier General Motors er nå usikre på om de kommer til å fortsette å produsere Hummer.