Hopp til innhold

- Bygger bedre veier i Polen

- Vi bygger flere og bedre veier for pengene i Polen enn i Norge, hevder avtroppende sjef for entreprenøren Skanska, Geir Magne Aarstad.

Ny E18
Foto: Svein Sundsdal / NRK

I Polen må entreprenøren ta ansvaret for veien i mange år etter at den er bygget. I Norge er regelen tre år.

Aarstad mener at man i Polen derfor velger løsninger som gjør veien mer holdbar. Aarstad, som har ledet Skanska i Norge i fem år, skal nå lede den saudiarabiske byggekjempen Al Rajhi.

Stor utbygger

Norske veier har blitt bygget kraftig ut de siste årene, og Skanska er en av de store veibyggerne. Aarstad mener at norske veier kunne vært enda bedre, dersom entreprenørene hadde kommet tidligere inn i planleggingen.

- Det viktigste for den som bestiller veien er jo at man får kvalitet i lang, lang tid fremover, sier han.

Bestiller er Statens vegvesen, som betaler med norske skattepenger. I Polen har veiutbyggerne, eller entreprenøren, ansvar for veien i minst ti år etter at den er ferdig. I Norge er garantitiden tre år.

Bedre i Polen

En lengre ansvarsperiode fører til at Skanska bygger mer holdbare veier i Polen, mener Aarstad.

I Norge er det nå tre prøveprosjekter, der entreprenøren har ansvaret for veien i 25 år etter den er ferdig.

Lars Aksnes er utbyggingsdirektør i Statens vegvesen. Han viser til en evaluering av Samferdelsdepartementet, som viser at denne måten å organisere veiibygging på ikke har ført til mer vei for skattepengene.

Ikke mere vei

- Det ble ikke mere vei for pengene, sier Lars Aksnes.

Evalueringen av prøveprosjektene, der veibyggingen organiseringes mer som i Polen, har så langt ikke sagt noe om holdbarheten eller kvaliteten.

- I byggeperioden så vi at det ikke ble brukt andre materialer eller metoder enn det som er i bruk i tradisjonell veibygging i Norge, hevder Aksnes.

NRK har også vært i kontakt med AF-gruppen og Veidekke, som også er store veibyggere.

De utelukker ikke at man kunne ha valgt litt andre løsninger med lengre ansvarsperioder.