Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg i Konkurransetilsynet kom med nyheten på høstmøtet til Dagligvareleverandørenes Forening i Sandefjord.
Mange av aktørene ble overrasket at tilsynet velger å gå så langt som å innføre meldeplikt for inngåtte avtaler.
Bakgrunnen er fjorårets avsløringer om Tine, ICA og Rema 1000 og skvising av Finden-produkter ut av hyllene.
Tine har fortsatt tilsynets varsel om 45 millioner kroner
i bot for brudd på konkurranseloven til behandling.
Tilsynet vil ha alle detaljer i avtalene på bordet.
- Vi er bekymret for at små leverandører blir stilt utenfor kjedene, slik at konkurransen begrenses, vareutvalget blir dårligere og prisene høyere, sier avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Undøvendig
VARSLET MELDEPLIKT: Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg i Konkurransetilsynet. Foto: NRK.
Konsernsjef Sverre Leiro i mektige Norgesgruppen sier det er viktig at bransjen viser etisk ansvar.
- Det påhviler bransjen nå et større etisk og rettslig ansvar. Det er vi i Norgesgruppen villig til å ta, sier Leiro.
Egentlig burde ordningen med meldeplikt være unødvendig, mener Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH).
- Noen vil oppfatte dette som et unødvendig byråkrati, i all den stund Konkurransetilsynet har adgang til full informasjon fra aktørene i dagligvaremarkedet, sier direktør Thomas Angell i HSH.
- På den annen side, så ligger det en automatikk i ordningen, så handelsnæringen har ingenting imot meldeplikten, sier han.