Oljeeksporten er hovedpulsåren for Irans økonomi, og rundt 20 prosent av oljen selges i dag til Europa. I sitt seneste forsøk på å stanse Irans atomvåpenprogram har EUs utenriksministre vedtatt å stanse all import av iransk olje. I Norge justeres prisene basert på utviklingen internasjonalt, og i januar har både bensin- og dieselpriser ligget på rekordhøyt nivå:
– Årsakene til høye listepriser er flere, blant annet sanksjonene mot Iran og mottrusler fra Iran om å stenge Hormuzstredet, der en meget stor andel av verdens olje må gå gjennom, og opptøyer i Nigeria. I tillegg sliter Europas største uavhengige raffineri, Petroplus. Tidligere i måneden måtte de stenge tre av sine fem raffinerier mens de forhandlet med banken om videre finansiering, sier pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Norge AS til NTB.
- LES OGSÅ: EU enige om Iran-sanksjoner
Opp med 82 øre literen
Siden midten av desember har listeprisene på bensin steget med 82 øre per liter, mens diesel har steget med 42 øre per liter. Innbakt i dette er økte norske avgifter fra årsskiftet, med henholdsvis 10 øre på bensin og 9 øre på diesel.
– Vi følger det internasjonale markedet daglig, og justerer våre priser i takt med utviklingen. Kostprisen på ferdigraffinert bensin og diesel er påvirket av både dollarkurs og råoljepris, samt tilbuds- og etterspørselssiden og tilgangen på ferdigraffinerte produkter, sier Hansen.
Oljemarkedsanalytikere følger også med på utviklingen.
– Hvis de varslede sanksjonene mot Iran blir innført og Iran ikke setter i gang mottiltak, vil det neppe skje mye med oljeprisene globalt. Oljeprisen vil svinge litt, kanskje utløst av verbale trusler, men det blir ikke de store utslagene av dette, sier senioranalytiker Thina Margrethe Saltvedt i Nordea Markets.
- LES OGSÅ: Etterforsker norsk handel med Iran
(Saken fortsetter under bildet)
Trekker begge veier
Saltvedt påpeker to viktige faktorer som nå drar oljeprisen i hver sin retning:
– Svak internasjonal økonomisk vekst trekker prisen ned, mens Irans varslede reaksjoner kan trekke prisen opp.
Hvis EU-landene har behov for å erstatte importen fra Iran med olje fra andre land, kan den etterspørselen presse prisen noe høyere. Men en mild vinter, i tillegg til dårlig økonomi, har ført til at etterspørselen etter olje har flatet ut.
– Dessuten har Saudi-Arabia lovet at de skal justere for eventuelt økt etterspørsel ved å øke sin produksjon, om nødvendig. Saudi-Arabia er omtrent det eneste landet som har mulighet til å gjøre det, sier Saltvedt.
På norsk sokkel er det ingen mulighet til å øke produksjonen og levere mer olje til EU-land.
– Det er normalt OPEC som er svingprodusent, vi har ikke ledig kapasitet i vårt produksjonssystem til å fylle en slik rolle, sier pressekontakt Morten Eek i Statoil.
- LES OGSÅ: – Iransk atomanlegg snart klart
- LES OGSÅ: Omfattende sanksjoner mot Iran
Risikofaktoren
Den mest uforutsigbare faktorene som påvirker oljeprisene i verden, er internasjonale konflikter.
– Iran har allerede truet med å stenge Hormuzstredet hvis det innføres strengere sanksjoner mot landet, men jeg tror i utgangspunktet ikke at det skjer. Hvis det skulle skje, kan det sende oljeprisen, som helst bør ligge rundt 100 doller fatet, opp på et nivå rundt 200 dollar fatet, sier Saltvedt.
– Om iranske myndigheter skulle stenge stredet, vil de ikke gjøre det lenge. For det første frakter de sin egen olje der, og dessuten ville ikke USA akseptere det. Skulle det komme til en militær aksjon mot Iran, vil det få store konsekvenser, det tror jeg ikke de vil risikere.
- LES OGSÅ: Vestlige krigsskip gjennom Hormuzstredet
- LES OGSÅ: Iran planlegger ny militærøvelse