Hopp til innhold

Nesten ingen vil ha en digital grav

Den digitale gravtjenesten Nettgrav sliter med å skaffe seg kunder.

Nettgrav

LITE BRUKT: Så langt er det bare tre familier som har valgt å bruke den digitale tjenesten Nettgrav. En av familiene jobber selv i Gravferdsetaten.

Foto: nettgrav.no

Det var i juni det private firmaet inngikk et samarbeid med Gravferdsetaten i Oslo kommune. Tanken bak tjenesten var å gjøre det lettere for folk som har vanskeligheter med å besøke en grav.

Derfor tilbyr firmaet å legge ned blomster og lys for deg på graven før de publiserer et bilde av det på nettprofilen din. Andre pårørende kan også få tilgang til profilen, og man kan publisere historikk og historier fra den avdødes liv inne på den digitale graven.

Slik mener firmaet at de forlenger den fysiske graven digitalt og gjør den tilgjengelig for de pårørende til enhver tid. Men tjenesten har siden oppstart slitt med å skaffe seg kunder.

Are Kamark

Are Kamark i Nettgrav sier utviklingen av tjenesten utvikling har vært som forventet.

Foto: Øzgur Tufan / NRK

– Vår utvikling har vært som forventet. Vi har hatt en tydelig profil på hvordan vi skal gjøre oss tilgjengelig. Derfor har vi ikke prioritert aggressiv markedsføring, sier Are Kamark i Nettgrav.

– Vi har fått tre familier som har tatt i bruk sidene våre, sier Kamark.

– En tjeneste mange ønsker

Mange pårørende kontakter Gravferdsetaten for å undersøke om etaten kan legge ned blomster eller tenne lys på gravplassen for dem. Gravferdsetaten mener derfor at nettgrav dekker et tilbud som mange etterspør.

– Vi tror at tjenesten kanskje ikke er godt nok kjent blant våre graveiere, men at dette er en tjeneste som mange av våre graveiere ønsker, sier fungerene direktør i Gravferdsetaten Wenche Madsen Eriksson.

Ikke for tidlig

Da tjenesten ble lansert i sommer møtte den skepsis, og noen satte også spørsmålstegn på hvorvidt det var nødvendig med en slik tjeneste i Norge. Nettgrav mener derimot at tjenesten ikke er overflødig eller forut sin tid.

Jeg tror at de behovene som døden etterlater oss kan også bli dekket via en digital og trygg tjeneste. Jeg tror det handler mer om at tjenesten trenger tid og at det skal ta tid, sier Are Kamark i Nettgrav.

Gravferdsetaten med egen prøvekanin

Anne-Gurin Garvik

Gravlundssjef på Østre gravlund i Oslo, Anne-Gurin Garvik, er en av de tre familiene som har bestilt tjenesten.

Foto: Privat

Gravlundssjef på Østre gravlund i Oslo, Anne-Gurin Garvik, er en av de tre familiene som har en nettgrav. Som ansatt i Gravferdsetaten er hun prøvekanin for nettjenesten.

– Jeg syntes det hørtes spennende ut og hadde lyst til å prøve ut tjenesten for å se at det fungerer. Det er et poeng å vite hva våre kunder får når de bestiller en nettgrav, sier Garvik.

Selv om hun bor i Oslo og har sine foreldres grav i Oslo, ser hun fordeler med en nettgrav.

– Jeg kan involvere familie som bor andre steder i landet, de kan se bilder av gravstedet og hvis de vil kan de skrive små historier. Det kan bli et samlingspunkt for de som kjente mine foreldre, forteller Garvik.

Det at familie og venner som ikke har anledning til å besøke graven kan bestille lys og blomster til merkedager som bursdager og allehelgensdag er også en fordel mener Garvik, som tror at et slikt samlingspunkt kan bli vel så viktig for neste generasjon.

Fint å få bilde av pyntet grav

I sommer bestilte hun friske blomster i vase til sine foreldres grav i Oslo, etterpå mottok hun et bilde av hvordan det så ut.

– Det så så fint ut at det ga meg lyst til å gå oftere på graven selv.

Men gravlundssjefen er ikke helt sikker på om hun hadde vært så raskt ute hvis det ikke var for jobben.

– Jeg vet ikke om jeg hadde hevet meg på så tidlig hvis det ikke var fordi jeg visste om nettgrav gjennom jobben. Jeg har heller ikke sett så mye reklame for tjenesten, sier Garvik.

Hun tror også at den eldre generasjonen som er vokst opp uten internett føler at de må gå på graven selv, mens den yngre generasjonen vil føle det vel så naturlig å besøke graven på nett.