Flukt - premiere!

Uke1 NRK1 tirsdag 3 januar kl. 21:30

Programleder Leo Ajkic reiser langs flyktningenes ruter. Selv vet han godt hvordan det er å flykte.

Flukt

Leo Ajkic er programleder for «Flukt».

Foto: Pandora / NRK

Leo var 7 år gammel da bomber og granater begynte å smelle rundt ham i Bosnia. For Leo endte flukten i Norge.

Det er over 65 millioner mennesker på flukt i verden i dag. Hvem er de, og hva flykter de fra? Hvordan tar Europa i mot flyktningene, og hva slags liv er det som venter dem?

«Flukt» gir et innblikk i hverdagen til noen av dem som flykter. Bak hvert tall skjuler det seg en historie. Hvordan vil flyktningene forme fremtiden vår? Leo vil ikke at vi skal se på dem som ofre, men muligheter. 65 millioner muligheter.

Flukt

Leo Ajkic tar oss med på innsiden av en flyktningleir i Libanon.

Episode 1: Muligheten

I første episode drar Leo Ajkic til Libanon hvor det bor over en million syriske flyktninger. Tilværelsen er vanskelig, men firebarnsfamilien Asaad er blant de heldige som har blitt trukket ut til å være med i «lotteriet» om å få komme til Norge.

Leo blir med dem på deres store dag når de skal på intervju med norske myndigheter. Sjansen for å komme til Norge har aldri vært større, og mye står på spill. Hva skal til for å komme igjennom nåløyet? Hvem bestemmer? Og vil familien lykkes?

Flukt

Leo Ajkic blir med ut med det norske supply-skipet Siem Pilot.

Episode 2: Redningen

Leo Ajkic blir med ut på tokt med det norske supply-skipet Siem Pilot. De får flere redningsoppdrag; hundrevis av desperate mennesker, gravide kvinner og små barn har satt livet sitt på spill for en bedre fremtid, og de har høye forventinger til Europa.

Leo følger dem i land i Italia for å se hva som venter dem videre. For mange blir livet alt annet enn de har sett for seg, og de ender opp med å leve et liv som papirløse, uten arbeid og fast bosted. På en hemmelig adresse i Oslo treffer Leo noen av dem som har fått drømmene sine knust, i Europa.

Flukt

Leo Ajkic møter innvandringsmotstandere i Libanon, Østerrike, Hellas og Lindås, for å lytte til deres frykt for fremtiden.

Episode 3: Kampen

Leo vokste opp i byen Mostar i Bosnia, der han opplevde at de som hadde ekstreme meninger, ikke slapp til. Han ser verdien av det å bli lyttet til. Han drar til Østerrike for å snakke med noen som ikke er redd for å vise sin motstand mot innvandrere. Han blir med på demonstrasjonen til Identitærbevegelsen, en gruppe av unge mennesker som vil stenge grensene i Europa for å bevare en europeisk identitet. I Hellas treffer han også et medlem av partiet Gyllent Daggry, som mottar drapstrusler for sine ekstreme meninger.

Videre går turen til London for å møte filmskaperen Deeyah Khan som forteller hvordan vi kan bekjempe ekstremisme. Han møter også den afghanske tenåringsgutten Saifullah, som flyttet inn på et asylmottak i Norge som ble påtent.

Flukt

Leo Ajkic reiser i fotsporene til 27-år gamle Sam, som druknet i Middelhavet på vei til Europa. På et lasteplan i Sahara får Leo selv se hvor farlig reisen til Europa kan være.

Episode 4: Hvem var Sam?

Leo Ajkic følger i fotsporene til 27 år gamle Sambujang Sanyang. Sam dro fra hjemlandet Gambia for å følge drømmen om et bedre liv i Europa. Etter å ha krysset fem land og en ørken går han ombord i en gummibåt mot Italia. Men Sam kommer aldri fram.

Leo blir kjent med historien til en av de mange tusen migrantene som har druknet i Middelhavet. Båten til Sam kantret da han og de andre ombord skulle reddes av et frakteskip. Hvem var Sam, og hva drømte han om?

I Italia treffer Leo en av dem som overlevde ulykken der Sam druknet. Leo reiser videre til Niger hvor han treffer Sams lillebror Jasong; han vil vise Leo hvor farlig bakveien til Europa kan være. På et lasteplan i ørkenen blir han kjent med desperate migranter som skal legge ut på den samme reisen som kostet Sam livet.

Flukt

Leo Ajkic i Libanon, der en heldig familie har fått beskjed om at de får komme til Norge.

Episode 5: Velkomsten

Til slutt drar Leo til Lesvos. Her har lokalbefolkningen blitt eksperter på å ta imot flyktninger. Leo ser strømmen av mennesker som kommer til øya. Hvordan kan flyktningene som kommer til Norge, bli sett på som ressurser og ikke bare problemer? Da Leo selv hadde en problemfylt hverdag som fersk flyktning i Norge, var det én person som ble redningen hans.

Leo drar også tilbake til Beirut til den syriske familien Asaad og følger dem på veien til Norge; deres nye hjemland.

Om Leo Ajkic

Leo Ajkic er født i Bosnia og kom til Norge i 1994. Han har vært ansatt i NRK siden 2010 og har blant annet jobbet i «Banden»' på P3, «Trygdekontoret» på NRK3 og TV-aksjonen på NRK1. Han også vært programleder for serien «Leo og de utstøtte», «Leo og u-landslaget» og «Typen til».