Hopp til innhold

– Båtene er større nå enn før

Rogalendinger får stadig større båter, hevder skipper Arne Christensen. Derfor trengte også Redningsselskapet større båt.

Redningsselskapet trengte større båt.

Det er tett mellom lystbåtene i Stavanger. Det gjør Redningsselskapets båt RS Sjømann til landets travleste.

Vi er med Redningsselskapet ut på oppdrag i Byfjorden utenfor Stavanger. Fartøyet RS Sjømann er landets travleste redningsskøyte.

– Denne båten er den som blir brukt mest av alle Redningsselskapets båter i hele Norge, og det er fordi det er et veldig tett båtliv i Stavanger, sier skipper Arne Christensen.

Men det er ikke bare mengden båter mannskapet på RS Sjømann har merket seg

– Det er påtagelig hvor mye større båtene er nå enn for få år siden, sier skipperen.

– Ble for liten for Ryfylke

Alle de store båtene som ferdes i ryfylkebassenget, var faktisk en av årsakene til at også Redningsselskapet måtte ha en ny og større båt i Stavanger.

– Når de båtene vi skal hjelpe er dobbelt så store som den båten vi hadde, så blir den litt liten for ryfylkebassenget. Det var faktisk Hovedredningssentralen som maste på at vi måtte ha større båt, sier Christensen.

– Søker komfort

Vi svinger inn til brygga på Lindøy i Byfjorden. Martin fra Haugesund nyter livet.

– Du begynner med en liten båt, så går du oppover og oppover for å få mer komfort og et mer behagelig båtliv, sier han.

Martin har latt båtstørrelsen vokse i takt med erfaringen og kunnskapen. Han vet at ingen er immun mot uhell til sjøs.

– Vi har måtte bli slept til land og slept andre, men ellers har det gått veldig fint. Jeg har ikke hatt noen uhell som har vært livstruende eller noe sånt, sier han.

Står sjelden om livet

Hvert år rykker RS Sjømann ut på mellom 200 og 250 hendelser. Svært sjelden står det om livet.

– Det er stort sett enkle ting, som tau i propellen, at de ikke får start på motoren, for lite bensin eller diesel, eller for lite olje i motoren, sier skipper Christensen.

Bemanningen av RS Sjømann er basert på frivillig arbeid. Da skulle man tro at slike enkle ting kan gå på tålmodigheten løs.

– Når har vi kommer ut til folk som aldri har peila olje på en båt de har kjørt hele sommeren, så kan man bli litt oppgitt. Da må man nesten bare bli glad for at de holder seg i ryfylkebassenget og ikke kjører på langtur. Men jeg synes likevel ikke at man skal bli oppgitt over at folk ber om hjelp – det blir feil, sier Christensen.