– Å få nye helikopteroperatører inn i dette markedet, som ikke har samme erfaring og kunnskap som dagens norske operatører, kan medføre en økt risiko for flysikkerheten, heter det i et notat til Samferdselsdepartementet fra Luftfartstilsynet.
Ifølge Dagens Næringsliv stiller tilsynet spørsmål ved kvaliteten på fremtidig tilsyn av helikopterselskaper fra utlandet, når reglene fra EU-tilsynet EASA innføres i vinter.
Leder Leif Sande i fagforeningen Industri Energi sier tilstanden kan bli ute av kontroll for norske myndigheter.
Han er engasjert i sikkerhetskulturen etter Turøy-ulykken og mener flere aktører skaper økt risiko for ulykker. Han er spesielt bekymret for nye aktører fra Øst- og Sør-Europa.
– Mangler kunnskap
– Dette er land hvor myndighetene mangler kunnskap om offshoretrafikken i Nordsjøen, sier han.
Avdelingsdirektør Jan Petter Steinland i Luftfartstilsynet sier at det er en oppfølging av utenlandske aktører i Norge.
Samferdselsdepartementet, som har bestilt en utredning av det nye lovverket, ønsker ikke å kommentere saken så lenge utredningen pågår.