Hopp til innhold

Behov for ny redningsskøyte

Stadig flere båter på sjøen betyr flere ulykker. Redningsselskapet i Stavanger trenger en ny redningsskøyte for å møte behovet i fremtiden.

Stian Rasmussen

OPPDRAGENE HAR EKSPLODERT: – Vi hadde dobbelt så mange oppdrag i juli i år, i forhold til i fjor, sier Stian Rasmussen i Redningsselskapet.

Foto: Frank Bremnes / NRK

Geir Goa

GIR TRYGGHET: – De gjør en kjempejobb, sier Geir Goa om Redningsselskapets innsats til sjøs.

Foto: Frank Bremnes / NRK

– I natt var det en stor båt ved Tau som hadde problemer, og som var på vei inn i fjæresteinene med mannskap og folk om bord. Tidligere på dagen var det en stor seilbåt som trengte hjelp til å bli slept av land, sier Stian Rasmussen til NRK.no.

Han jobber som frivillig om bord på redningsskøyten «RS Ryfylke», og blar i loggboken som ligger oppslått.

– Oppdragene våre har eksplodert. Nå har vi dobbelt så mange oppdrag i juli i år, sammenlignet med i fjor, og vi tror at det kommer til å bli enda flere neste år, og året etter.

Flere båter betyr flere ulykker

Rasmussen sier at Redningsselskapet ønsker å sko seg for fremtiden. Selv om «RS Ryfylke» bare er ti år gammel, er den allerede i ferd med å bli utdatert.

– Det høres kanskje ikke så mye ut for en båt å være ti år, men den har gått mer enn de aller fleste.

For det blir stadig flere båter på sjøen. Og flere båter betyr flere ulykker. Derfor trenger Redningsselskapet en raskere båt, som kan komme seg fortest mulig fra ett ulykkessted til et annet.

I tillegg har båtfolket begynt å bruke større deler av havet, og dette bidrar også til at Redningsskøytene må kunne forflytte seg raskt fra sted til sted.

Artikkelen fortsetter under bildet.

RS Ryfylke

UTDATERT: «RS Ryfylke» holder sjøen trygg i dag, men Stian Rasmussen i Redningsselskapet mener det er behov for en ny skøyte for å møte fremtidens utfordringer.

Foto: Frank Bremnes / NRK

– Har gått 6,5 ganger rundt ekvator

– På ti år har «RS Ryfylke» gått ca. 70.000 nautiske mil. Det vil si ca. seks og en halv ganger rundt ekvator, sier Rasmussen.

I juli i år har Redningsselskapet hatt 57 oppdrag. Dette er mer enn en fordobling av antallet i fjor. Og hos båtfolket er det enighet om at det gir en trygghet å vite at Redningsselskapet er på sjøen.

Kristian Eilertsen og familien har tatt turen fra Skudeneshavn, og sitter om bord i båten i Vågen i Stavanger og spiser frokost.

– Det er jo greit å vite at det er noen i nærheten om det skulle skje noe. Det er en trygghet å vite at Redningsselskapet er der, sier Eilertsen til NRK.no.

Det samme mener Geir Goa. Han sitter i seilbåten sin i gjestehavnen ved Oljemuseet.

– Jeg har ikke fått bruk for Redningsselskapet, men jeg syns jo det er en bra ting hvis jeg skulle få bruk for dem. De gjør en kjempejobb.

Frir til næringslivet

Og for å gjøre jobben skikkelig er det altså behov for en oppgradering, ifølge Stian Rasmussen. Han understreker likevel at «RS Ryfylke» holder sjøen trygg i dag, men at det i fremtiden kan bli problematisk.

– Da denne båten ble bygget ble den betalt av SR-Bank. Vi har gode støttespillere i næringslivet, og det er disse vi nå frir til for å kunne se fremover.

Flere nyheter fra Rogaland