Far og datter er klare for en kjøretur i nyoppladet bil. I desember ble trebarnsfaren Ole Jørgen Nordhagen i Sola eier av en ny Tesla – luksusutgaven av elbil.
– Hvis de ønsker å få flere elbiler ut på veiene, og redusere bilparken med diesel- og bensinbiler, må de fortsette med den politikken som er, sier han.
Ikke hatt råd til avgifter
Selv om miljøvern var viktigst for Nordhagen da han kjøpte ny bil i fjor, har også avgiftspolitikken i Norge gjort at han har valgt elbil.
For i dag er elbiler fritatt engangsavgift og moms. De passerer gratis på bomstasjoner, og har mange andre goder andre bensin- og dieseldrevne biler ikke har.
- LES OGSÅ: Tror ikke elbilen stopper veiprosjekter
– Uten tvil. For meg var det helt avgjørende. Hvis ikke hadde jeg ikke hatt råd til denne bilen. Med avgifter hadde bilen glatt rundet en million, og da kunne jeg bare glemt det. Da hadde jeg kjøpt en vanlig familiebil med diesel eller bensin og hatt vondt i magen hver dag.
Men Tesla er likevel en dyr elbil. Rundt en halv million er minstepris dersom du skal kjøre den elektriske sportsbilen.
Kan snart være slutt
Og det blir ikke billigere. For om tre år kan det være slutt på alle fordelene. Dette vet Nordhagen.
- LES OGSÅ: – Elbilens gratiskjøring snart over
– Grunnen til at jeg kjøpte denne bilen i fjor, var at jeg var usikker på stortingsvalget og hva som kom til å skje der. Derfor bestilte jeg ny bil allerede i april, slik at jeg fikk sikret meg før nyttår, sier han.