Hopp til innhold

Flyr over Gjesdal i sitt eget kamphelikopter

Mens noen ikke er fornøyd før de selv får fly heftige maskiner med hundrevis av hestekrefter, får andre utløp for interessen med å bygge små plastmodeller eller bare ved å ta bilde av fly. Interessen for fly og flyging tar en stor plass i livet til de vi møter i programmet «Flygal», på tre spesielle måter.

Mens noen ikke er fornøyd før de selv får fly heftige maskiner med hundrevis av hestekrefter, får andre utløp for interessen med å bygge små plastmodeller eller bare ved å ta bilde av fly. Interessen for fly og flyging tar en stor plass i livet til de vi møter i "Flygal", på tre spesielle måte.

VIDEO: Stig Bakke har kjøpt seg et Bell UH1-E Huey kamphelikopter som gjorde tjeneste under Vietnamkrigen.

– Det gir en fin frihetsfølelse å kunne fly i lufta, men også det å kunne mestere å fly er utrolig kjekt. Jeg klarer ikke å forstå det helt, fordi jeg lærte det i såpass voksen alder, men hvis du skikkelig brenner for det er det utrolig hva du kan få til, sier Stig Bakke.

Han har hatt en eventyrlig suksess med eget oljeservicefirma som har gjort ham i stand til å dyrke interessen sin. Med et Bell UH1-E Huey kamphelikopter som gjorde tjeneste under Vietnamkrigen kjenner han på frihetsfølelsen det gir å kunne fly lavt over fjellene hjemme i Gjesdal.

– En dødssynd å få lim på cockpit-glasset

Glimt av Norge - Flygal
Foto: Thomas Ystrøm/NRK

Glimt av Norge - Flygal

Fra Glimt av Norge: «Flygal».

Foto: Thomas Ystrøm/NRK

– Den største dødssynden er å få lim på cockpitglasset. Da er du solgt. Det er dritflaut, en ultranybegynnerfeil, sier Ørjan Utne.

Han er lidenskapelig opptatt av flyhistorie og modellbygging. Han bygger små plastmodellfly og bruker penger på å kjøpe ekstrautstyr som gjør modellene enda mer detaljrike og historisk korrekte. Utne jobber febrilsk med en modell av et norsk jagerfly som skal stilles ut på en av verdens største modellflyutstillinger i England.

– Det er ikke en billig hobby hvis du går inn for det. Hvis du skal ta den helt ut vil det kosten en del, sier Utne.

Jakter på ukjente fly med fotokamera

Lennart Rimestad lever for å ta bilder av flest mulige fly på Stavanger lufthavn, Sola. Han følger flytrafikken tett, og står gjerne opp på natten for å sikre seg et blinkskudd.

– Jeg har kanskje 20.000 bilder. Det som er spennende er at du aldri vet hva som kommer. Det er alltid en liste som viser hva som kommer, men det er alltid en liste som viser hva som ikke kommer. Det er jakten på det ukjente som er kjempegøy, sier Rimestad.

Hans høydepunkt var da han fikk tatt bilde av et påstått amerikansk fangetransportfly på Sola. Nå håper han å forevige SAS sin siste MD80 flyvning fra Sola før flytypen tas ut av drift.

Glimt av Norge - Flygal

Fra Glimt av Norge: «Flygal».

Foto: Thomas Ystrøm/NRK