Hopp til innhold

Kan miste utenlandstrafikk

Uenighet om avtaler på Haugesund lufthavn kan ende med at det som skulle bli Vestlandets lavprisflyplass mister store deler av utenlandstilbudet sitt.

Haugesund Lufthavn Karmøy

Haugesund lufthavn Karmøy har flere flyvinger til London i uka

Foto: Ness, Jan Kåre / NTB scanpix

– Jeg er ikke sikker på at vi klarer å beholde Ryanair-rutene, sier Martin Laurhammer.

Han jobber i Lufthavnutbygging AS, og er svært engasjert når det gjelder Haugesund lufthavn. Ønsket om å være en lavprisflyplass på Vestlandet står nå i fare, fordi avtalen mellom Lufthavnutbygging og Avinor skal forhandles på nytt.

Martin Laurhammer

Martin Laurhammer i Lufthavnutbygging AS.

Foto: Arne Gunnar Olsen

Frykten er at det blir mindre penger til drift og markedsføring, og at blant annet rutene til London kan ryke.

– Dramatisk

– Det er veldig dramatisk, dette er et tilbud som folk forventer er der. På lang sikt blir trafikken på flyplassen såpass redusert at det utfordrer hele flyplassen, sier Laurhammer.

Avtalen som i dag omfatter flyplassen skal forhandles i år, men varer frem til 2018.

Det er et avtalepunkt om markedsbidrag hvor partene strides, og Avinor har nå holdt tilbake en del av bidraget. Markedsbidraget er en prosentandel av inntektene fra landingsavgiftene, tax free og parkering.

– Avinor mener at den delen av avtalen som går på markedsbidraget fører til brudd på statstøtteregelverket. Vi har nå utbetalt et markedsbidrag som sikrer at vi ikke bryter loven, sier Margrethe Snekkerbakken i Avinor.

Arve Kvambe

Arve Kambe (H) sier han vil være på offensiven for å sikre flyplassen i Haugesund.

Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB scanpix

At utenlandsrutene skal forsvinne vil haugesundpolitiker, og stortingspolitiker, Arve Kambe, forhindre. Han ser ikke fullt så mørkt på det, men han sier han og resten av rogalandsbenken vil jobbe offensivt for at flyplassen kan utvikle seg videre.

– Skal en avtale reforhandles, så må begge parter være villige til å gjøre det. I mellomtida skal vi jobbe godt fra rogalandsbenken og minne samferdselsministeren på at det er et sterkt ønske om å videreutvikle flyplassen, Kambe.

Vil ha privateid flyplass

Laurhammer mener en av muligheten for å sikre utviklingen av flyplassen er at den eies privat, og drives mer fra lokale ønsker. Det tror han hadde sikret flyplassen og utenlandsrutene.

En slik løsning er ikke Kambe fremmed for.

– Jeg tror det er mange modeller Haugesund lufthavn kan styrke seg på, både som privateid og som Avinor-flyplass. Det viktigste er å ha en god lufthavn med flyvinger til Oslo, Bergen og ikke minst til utlandet, sier han.

Flyplassene på Torp og Rygge er eksempler på flyplasser med stor sivil trafikk utenlands som ikke eies av Avinor.