– For å være helt ærlig synes jeg reglene er idiotiske. Når du får lov til å kjøre en svær traktor på opp til 25 tonn, så får du ikke lov til å kjøre enn liten plastbil, sier Fridtjof Eide Solberg (16).
Mange sekstenåringer har kjørt mopedbil til og fra skolen, men det er det slutt på.
Politiet trodde bilene var lovlige, men Statens vegvesen har konstatert at mopedbilene veier over 150 kilo, og dermed er ulovlige å kjøre for 16-åringer.
– Sitter med skjegget i postkassen
Dermed har flere sekstenåringer brukt 70–80 tusen kroner på ulovlige mopedbiler som de nå fortviler over at de ikke kan bruke. De synes lovverket er forvirrende og tullete.
– Jeg sitter her med skjegget i postkassen og en mopedbil til nesten 80 000 som jeg ikke får solgt. Det er kjipt, sier Eide Solberg.
– Jeg fikk jo beskjed om at det var lov da jeg kjøpte den. Jeg hadde jo ikke kjøpt den hvis ikke. Jeg ringte lensmannen på Klepp og spurte om det, legger han til.
Kan få bøter og sperrefrist
Før sto mopedbilene tett utenfor Time videregående skole på Bryne, men nå er det tomt på parkeringsplassen etter at vegvesenet kom med sin avklaring og konstaterte at sekstenåringer ikke kan kjøre mopedbilene lovlig.
– Alle har satt de hjemme nå, sier Eide Solberg.
Muligheten til å bruke mopedbil som transportmiddel til og fra skolen er dermed borte, og politiet varsler kontroller på stedet for å forsikre seg om at ingen blir fristet.
– Da er konsekvensen bøtelegging. I tillegg kan en risikere en sperrefrist på førerkortet, sier politioverbetjent Bjørn Søyland ved Time lensmannskontor.
Ber Vegdirektoratet om orientering
Søyland får ikke gå stille utenfor skolen. Mange er uenige i regelverket for mopedbilene.
– Det er mye i regelverket en kan diskutere og være uenige om, men regelverket er slik og det må vi forholde oss til. De som har laget det må svare på hvorfor det er slik, sier han.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad (Sp), bor på Bryne og har fått med seg debatten som mopedbilene. Nå ønsker han en gjennomgang av regelverket for mopedbilene.
– Denne saken har fått mye oppmerksomhet, og det synes jeg det er god grunn til. jeg vil be Vegdirektoratet om en orientering om hvorfor dagens regler er slik som de er, om disse mopedbilene er mer trafikkfarlige enn vanlige mopeder, sier Pollestad.
– Etter at vi har fått kunnskapen på bordet får vi ta stilling til regelverket som vi har i dag, for det er jo laget før disse bilene ble vanlig fremkomstmiddel, legger han til.
Forvirring og uenigheter om regelverket
Flere av sekstenåringene utenfor Time videregående spurte om lov før de gikk til anskaffelse av egen mopedbil.
– Jeg tror jeg spurte deg også da du var på skolen i starten av året, og da sa du at de var lovlige å kjøre, sier Fridtjof Eide Solberg og ser på Søyland.
– Det jeg kan si er at det har hersket uenigheter rundt regelverket. Hva som har blitt sagt av ulike instanser rundt omkring er vanskelig å si, men det er åpenbart at det har spredt seg en usikkerhet rundt dette, og det er kanskje flere som må beklage at den har oppstått, sier Søyland.
Ifølge han var det ikke før NRK så på saken at de ble oppmerksomme på problemet.
– Vi hadde registrert at det var mopedbiler på veiene, men vi hadde ikke tenkt at det var så mange, eller at det satt sekstenåringer bak rattet, sier han.