– Vi har ikke nok folk. I dag har vi en organisasjon på omkring 1000 ansatte på norsk sokkel, men vi kommer til å måtte trenge mellom 600 og 650 nye medarbeidere på de nye riggene, sier Jakob Korsgaard som er administrerende direktør for Maersk Drilling Norge.
Hans fire nye rigger er en liten del av de 14–15 riggene som ventes til sokkelen frem mot 2016.
– I dag har vi seks rigger i Norge, så vi går fra seks til ti rigger på kort tid, sier Korsgaard.
Etter flere år med aktiv jobbing for å få nok oljerigger inne på norsk sokkel begynner markedet å bli mettet. Rigger som leter, driver vedlikehold og jobber for å få mer ut av produserende felt har vært i manko, og Statoil selv bestemte seg for å skaffe riggene selv i stedet for å leie.
I dag er det 34 rigger på sokkelen, men i 2016 ventes det at tallet har økt til 48 eller 49.
Les også:
Trenger 4000
Men selv om riggene kommer er ikke bemanningen klar uten videre. Ikke bare Maersk vil trenge kloke hoder.
– En typisk rigg har plass til rundt 100 personer, noen av de nye har plass til enda flere. I tillegg er det rotasjonsordninger og det betyr at det trengs flere hundre mennesker per rigg. Vi trenger nok om lag 4000 nye mennesker for å operere disse riggene, sier prosjektleder Lars Erik Nicolaisen i Rystad Energy.
Også Rederiforbundet, som er den største arbeidsgiverorganisasjonen på norsk sokkel, ser at det er en spesiell situasjon man nå er inne i.
– Det er en ekstraordinær situasjon, og vi må se på ekstraordinære løsninger. Nå må vi jobbe for å få til best mulig løsninger for opplæring for å få dette til å gå i hop. Men dette blir en dugnad, sier Jørn Sund-Henriksen som er kompetansedirektør i Norsk rederiforbund.
Les også:
Kan miste folk til riggselskap
Det er ikke alle av de 4000 som mangler som vil bli vanskelig å finne, men det er de med lang teknisk erfaring og utdannelse som kan bli problematiske.
Selv om det skal drives opplæring i hele kjeden, kan det være at boredekksarbeidere som i dag reiser rundt på ulike rigger for å utføre mindre jobber nå blir hanket inn til en faste arbeidsplass på en rigg i stedet.
For IKM-gründer Ståle Kyllingstad kan det bety at han mister noen av sine.
– Riggselskapene vil nok ta noen fra oss, men forhåpentligvis har vi en arbeidsstokk som trives med vår måte å jobbe på. Du får sett mange plattformer og får vært mange plasser, den måten tiltaler en del folk. Men riggselskap har gode arbeidstidsordninger og vil trekke folk, sier Kyllingstad.
Les også:
Les også:
Les også:
Må samarbeide
I tillegg til Maersk fire nye rigger skal og Statoil bestille inn minst fire nye rigger. Seadrill har også et nybygg underveis, i tillegg kan det komme så mange som fem allerede bygde rigger inn til sokkelen.
– Riggflåten vokser med nesten 50 prosent, så ja det blir en kamp om talentene. Vi har i dag et veldig godt samarbeid med Rederiforbundet og våre konkurrenter. Men det er helt klart at hvis vi skal lykkes i bransjen så må vi samarbeide og ikke bare ta talentene fra hverandre, sier Korsgaard.