Hopp til innhold

Nå går togene på Jærbanen igjen

Togene på Jærbanen går nå som normalt etter at det har foregått arbeid på strekningen Stavanger Nærbø siden slutten av juni.

– Alt har gått som planlagt og nå går togene igjen etter tre ukers anleggsperiode mellom Bryne og Stavanger, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Henning Lode.

Den 30. juni ble det satt inn buss for tog mellom Stavanger og Nærbø. Toglinjene ble stengt ned for at Jernbaneverket skulle utføre nødvendige reparasjoner og forbedringer.

– Alle som har jobbet med dette har gjort en kjempeinnsats. Det har vært en fryd å være med å se at alt har gått som planlagt. Det har vært mange prosjekter som har gått samtidig, sier Lode.

Mange utsatte ferien

– Det er et omfattende arbeid som er gjort, og alle involverte har bidratt til det er gjort innenfor tidsplanen. Mange ansatte har utsatt sin ferie for å bidra til årets forbedring av Jærbanen, sier han.

For pendlerne har det betydd buss for tog på strekningen. De som har reist fra Stavanger har måttet møte opp en halv time tidligere enn vanlig.

– Det var litt oppstartsproblemer med noen småting som burde forbedres. Det ble de også etter hvert. Jeg håper folk, når de fikk noen dager på seg, synes det fungerte. Passasjerene sa «nå ser vi hvor godt vi har det når toget går», så mange ble glade for at det begynte å gå igjen. Det er jo en glede for oss som driver med tog, sier Lode.

Hva er gjort?

I årets sommerbrudd har arbeidet med utbedring av føringsveier fortsatt. Det er også lagt og kontrollert nye kabler. Gamle skjøter er forbedret, og sporet mellom Luravika-Mariero er nøytralisert. Det er montert balisefester og akseltellere i sporet.

Inne på Stavanger stasjonen er det boret nye fundamenter til kontaktledningsanlegg og utført arbeid med drenering og løfting av spor. Ved Paradis stasjon er blant annet den gamle bussgarasjen revet.

Arbeidet med nytt kontaktledningsanlegg har i hovedsak foregått på strekningen Klepp-Sandnes. Det er heist på plass 160 nye master og alle komponenter på hver mast montert. På Ganddal og Sandnes stasjon er det heiste og montert nye åk (oppheng av kontaktledning som spenner over flere spor). En såkalt AT-line er montert fra Sandnes til Klepp (dette gir stabil spenning på kontaktledningen). Det er også flyttet fiberkabler for å gi plass til nye master.

Vegetasjonsrydding langs hele strekningen er blitt foretatt. Dreneringssystemer er renset og foretatt nødvendig massebytte. Det er uført kontroller av eksisterende signalsystem og kontaktledningsanlegg, samt utbedret varmen i to sporveksler på Klepp stasjon.

I samme periode har i tillegg Sandnes kommune utnyttet anledningen til å etablere ny undergang mellom Vågsgata og St. Olavs gate.