Hopp til innhold

Ønsker sykkelbro over Karmsundet

Vegvesenet megler mellom bilister og syklister, og håper på en langsiktig optimal løsning.

Syklister skaper kø på Karmsund bru

Syklister skaper kø over Karmsund bru på Karmøy.

Foto: Svein Morten Hagen / NRK

Konflikten mellom bilister og syklister på den sterkt trafikkerte brua over Karmsundet opptar Statens vegvesen. Flere tiltak er vurdert for å finne en løsning som sikrer at syklister trygt kan sykle over brua uten at det blir køer som fører til farlige forbikjøringer. Men ifølge avdelingsdirektør i Statens vegvesen Astrid Eide er det lite som kan gjøres på kort sikt.

– På lang sikt foreslår vi å bygge en egen bro for sykkeltrafikken, sier Eide.

– Kjempefarlige situasjoner

Mer enn 20 000 biler krysser Karmsund bru daglig. Fordi den er smal og bare har smale fortau velger syklistene å bruke vegbanen. Det skaper både konflikt i forhold til bilister, forteller Synnøve Forsell, som sykler over brua hver dag.

– Det skaper kjempefarlige situasjoner. De legger seg rett bak og bruker fløyta eller ruser bilen. Det gjør oss usikre og redde, og farlige situasjonen oppstår mye lettere, sier Forsell.

Ber syklistene leie sykkelen opp brua

Skilt Karmsund bru

Statens vegvesen ber syklister om å leie sykkelen over Karmsund bru.

Foto: Svein Morten Hagen / NRK

Vegtrafikkloven gir trafikkøene rett til å sykle i vegbanen, men av sikkerhetsmessige grunner ber politiførstebetjent Gunnar Sande syklistene om å gi opp denne retten.

– Gå av sykkelen og lei den til topps, så får en heller trille ned i samme fart som bilistene, sier han.

Denne konflikten har skapt heftig debatt. Et av forslagene er å bygge ut brua med sykkelbane begge veier.

– Vi har vurdert det, men konstruksjonsmessig fungerer det ikke det. Den konstruksjonen som broen har vil ikke tåle det. Vi har også vurdert andre tiltak, som å utvide fortauet på den ene siden for å gi plass til sykler der, men heller ikke denne belastningen vil brua tåle, sier Eide.

Mindre trafikk i mai 2013

Men når T-forbindelsen åpner i mai neste år vil det bety mindre trafikk over Karmsund bru, også i rushtiden.

– Det er klart at folk vil velge en helt topp moderne vei i stedet for å sitte i kø over Karmsund bro. Syklistene kan ikke kjøre gjennom tunnelen, men forholdene blir kanskje bedre når trafikken blir mindre. Vi jobber også med å bedre forholdene for syklistene på lang tid, sier Astrid Eide i Statens vegvesen.

Vegvesenets langsiktige planer innbefatter en ny, egen bro for syklister over Karmsundet.

– Vi har ikke detaljplaner ennå, men det er en bro som vi har kostnadsberegnet opp til hundre millioner. Det er vårt innspill til Nasjonal transportplan. Vi mener det er behov for det fort, men fort i denne sammenhengen kan være mellom fem og ti år, sier Eide.

– Ikke penger i Haugalandspakken

Janne Johnsen (H)

Fylkesordfører Janne Johnsen (H).

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Fredag var det møte i styringsgruppa for Haugalandspakken, bompengeringen på Haugalandet. Høyres fylkesordfører Janne Johnsen er leder for gruppa, og finner ikke rom for sykkelbro i bompengepakken.

– Nei, den pakken vi nå har kan ikke brukes til dette. Dette er ikke en del av de prosjektene som ligger inne i pakken og blir ikke dekket av bompengene, sier Johnsen.

Kan dette prosjektet bli aktuelt i «Haugalandspakken 2»?

– Det får fremtiden vise, men Karmsund bru er en statlig vei, så hvis staten vil gjøre bedringer for syklister der er det positivt av staten, sier hun.