Hopp til innhold

-Egenart er viktig for hvordan byen oppfattes

Nisjebutikkene er svært viktig for oppfatningen av byen og Stavangers identitet, sier slakter Albert Idsøe.

Albert Idsøe

Det forplikter at vi er en del av identiteten til Stavanger, sier Albert Idsøe.

Foto: Ståle Frafjord / NRK

Helt siden 1898 har A. Idsøe solgt kjøtt og pølser fra Verksgata i Stavanger, Butikken er blitt institusjon i byen og i bybildet og er en av få gjenlevende eldre og lokale spesialbutikker som gir byen et særpreg og en identitet.

-Ja, vi er en del av identiteten til Stavanger. Det forplikter også, sier Albert Idsøe.

Viktig

Det er ingen selvfølge at Idsøe har klart seg i konkurransen mot kjeder og billigbutikker. For noen år tilbake slet også Idsøe med å få driften til å gå rundt. Men bedriften har klart å tilpasse seg nye tider og nye markeder. Det er noe langt flere enn bare Albert Idsøe selv er glad for.

-Jeg tror det er fryktelig viktig for oppfattelsen av byen at man har slike butikker. Og også for nisjetilpasningen som Stavanger har utviklet og må utvikle for i det hele tatt å overleve som bysentrum, sier Idsøe.

Debatt


NRK har de siste dagene vært på let etter byens sjel og identitet. Det er det svært mange som har oppfatninger om.
Debatten går på sosiale medier. Det handler om hva byen er og skal være, byens særpreg, hva som er verd å ta vare på, byutvikling og hvem byen egentlig er til for.

Tidligere i dag sa leder i Stavanger sentrum AS, Cecilie Christ, at det er gårdeierene som bestemmer hva sentrum skal være, ikke politikerne og innbyggerne.

Cecilie Christ

Daglig leder i Stavanger Sentrum AS, Cecilie Christ, mener det er gårdeierne i Stavangger som egentlig bestemmer hvordan sentrum er og blir.

Foto: Inger Johanne Stenberg/NRK

Husleie

Også Albert Idsø er blitt en nisjebutikk selv om bedriften omsetter for langt over hundre millioner kroner. Og han er opptatt av at forholdene legges til rette slik at mangfoldet og nisjebutikkene overlever.

-Dersom du ser på området ned mot Nedre Holmegate er det slik at når huseieren ikke får de samme husleiene som for tjue år siden da må han tilpasse seg markedet. Da slår de positive markedmekanismene inn. Da får du et nisjeprpreg i de områdene som før lå brakk, sier Idsøe.

Ikke bekymret

Tiden jobber for Stavanger, mener Albert Idsøe. Han tror økt befolkningsvekst i seg selv vil gjøre det lettere for nisjebutikker å etablere seg og å overleve i sentrum.

Idsøe slakterbutikk i Stavanger

A. Idsøe er en institusjon i Stavanger og tjener i dag gode penger etter på virksomheten i Stavanger sentrum

Foto: Ståle Frafjord / NRK


-Hvis byen utvikller seg som den gjør nå som følge av den oljerelaterte virksomheten og en positiv brutto innflytting, er jeg ikke bekymret. Det vil bli et større behov og et bedre grunnlag for nisjebutikker når befolkningen vokser, sier Idsøe.

Fortrinn


Til tross for at sentrumshandelen har flatet ut og mange butikker sliter med å tjene penger har sentrum sine klare fortrinn, mener Idsø.

-Stavanger sentrum har korte avstander og man slipper å forholde seg til åpningtider til kl 23 - noe som i realiteten dreper alle nisjeforetninger. For det er de harde realitetetene i forhold til kvaliteten på bemanning og muligheten for å tjene penger. I tillegg får man også en tilpasning som følge av at husleien er vesentlig lavere sammenliknet med utviklingen ved enkelte kjøpesenter, sier Idsøe.