Hopp til innhold

– En milepæl for Ryfast

Tunnelprosjektet Ryfast skrider fremover – og onsdagen ble en ny merkedag: For da ble salven som førte til gjennomslag i det ene løpet av Eiganestunnelen fyrt av.

- En merkedag for Ryfast, sier Gunnar Eiterjord.

Onsdag gikk salven som førte til gjennomslag i Eiganestunnelen av.

Det smalt godt på onsdag, da ett tonn sprengstoff ble detonert i Eiganestunnelen i Stavanger.

– Det er en kjekk dag. Nå har vi gjennomslag i én av de tre tunnelene vi bygger. Det er en milepæl, både for oss og for entreprenøren, sier Gunnar Eiterjord, prosjektsjef for Ryfast.

For Statens vegvesen har det vært mange hensyn å ta, når tunnelene skal drives frem rett under byen.

Eksempelvis ble det holdt en bisettelse på Eiganes gravlund i ettermiddag – 30 meter over hodene på arbeiderne i tunnelen.

– Da må vi vise respekt og da stoppes naturligvis sprengningene, sier Eiterjord.

Gunnar Eiterjord

Gunnar Eiterjord måtte holde seg for ørene, da ett tonn sprengstoff sørget for gjennomslag i Eiganestunnelen.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Cognac i røysa

Den viktige milepælen ble også feiret på behørig vis.

– Nå samler vi litt folk her, så markeres det ved å skjenke røysa en liten skål med cognac, sier Fredrik Okkenhaug, prosjektleder i Implenia.

Arbeiderne fikk også drikke av fine glass, men de edle dråpene var forbeholdt røysa.

– Vi serverer også litt sprudlevann til folk, men det er alkoholfritt, sier han med et smil.

- En merkedag for Ryfast, sier Gunnar Eiterjord.

Se hvordan det gikk da ett tonn sprengstoff gikk av i Eiganestunnelen.

Lys i enden av tunnelen

Beboere i Stavanger har fått merke sprengingen den siste tiden. Det har også flere husdyr gjort, som denne katten i fjor sommer.

I alt er det sprengt ut 40.000 meter med tunnel. Eiterjord ser nå lyset i enden av tunnelen.

– Hva angår selve sprengingen skal det meste være ferdig til jul. Vi kan ikke garantere det helt – muligens kan det gjenstå litt utpå nyåret, men forhåpentligvis er vi ferdige til da, sier han.

Videre forklarer han at det fremdeles gjenstår mye arbeid, før trafikken kan begynne å flyte gjennom tunnelene.

Blant annet skal Vegvesenet bruke rundt ett år på godkjenning når selve byggingen er ferdig.

– Det er mye etterarbeid som skal gjøres, før det skal sikkerhetsgodkjennes på en nøye og omstendelig måte. Målet vårt er å være ferdig i slutten av 2019, sier Eiterjord.