Hopp til innhold

Vekst på Jærbanen - tross sommerstengt

10.000 flere har valgt å benytte seg av Jærbanen så langt i år, sammenligna med i fjor. Det er også vekst i passasjertallet på Sørlandsbanen.

Gausel stasjon

Flere passasjerer på både Jær- og Sørlandsbanen, ifølge tall fra NSB.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Dette er bra tall med tanke på at Jernbaneverket stengte banen for togtrafikk under oppgraderingsarbeidene i sommer, sier markedsansvarlig på Sørlands- og Jærbanen, Dag Brekkan.

På grunn av oppgraderinger stoppet NSB alle tog mellom Bryne og Stavanger i fem uker denne sommeren. Likevel kan de nå skilte med passasjervekst.

Han mener også at det såkalte cruisetog-tilbudet er en medvirkende årsak til veksten.

– Hele 3000 cruisetogturister har tatt toget den ene veien og buss Nordsjøveien den andre. Slike tilbud gjør banestrekningen mer attraktiv og hjelper på reisetallene, sier han.

Arbeid på Klepp stasjon på Jærbanen

Sommeren 2015 ble Jærbanen oppgradert. Arbeidet førte til at strekningen mellom Sandnes og Bryne var stengt i fem uker.

Foto: Mari Friestad / NRK

Stor vekst på landsbasis

NSB-togene i landet hadde over 43 millioner passasjerer de åtte første månedene av 2015. Dette tilsvarer en økning på 5,7 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi ser imidlertid at mange tar toget i rushtiden. Derfor er vi glad for at Jernbaneverket fikk nye og utvidede plattformer på Klepp og Øksnevadporten i sommer, så vi kan kjøre med dobbelt togsett på morgenen fra Egersund og fra Stavanger på ettermiddagen i en avgang, sier Brekkan.

Flere avganger mellom Stavanger og Kristiansand

Dag Brekkan

Dag Brekkan er markedsansvarlig for Jærbanen og Sørlandsbanen.

Foto: ROLV CHRISTIAN TOPDAHL / NRK

Sørlandsbanen har en økning på 40.000 flere togpassasjerer.

– Vi er rimelig sikre på at hovedårsaken til veksten på Sørlandsbanen er flere avganger i rutemodellen fra desember. Det går ofte tog, med tilnærmelsesvis to times avganger mellom Oslo og Stavanger i begge retninger, sier Brekkan.

Punktligheten på Sørlandsbanen er på 82 prosent, og 91 prosent på Jærbanen.

– Hovedårsaken til forsinkelser er en ustabil infrastruktur med blant annet signalfeil, sier Brekkan.

– Vi er glade for at det er satt av midler til Jernbaneverket for fullføring av arbeidene med nytt kontaktledningsanlegget i statsbudsjettet. Dette arbeidet forventes å være ferdig i 2016, og vil føre til en mer stabil jærbane, legger han til.