– Det var visst noe Omega 3 med blåbærsmak jeg skulle ha bestilt, sier 17 år gamle Jan Tomas Fauske til NRK.
17-åringen fra Vennesla sitter sammen med mamma Anne Grete med brevene fra UNO Life foran seg.
På mobilen tikker det stadig inn SMS fra kosttilskudd-firmaet.
De vil ha pengene sine, ellers kan Jan Tomas havne i retten, står det.
Mamma Anne Grete Fauske er rysta over hva sønnen utsettes for:
– Dette har han ikke bestilt. Likevel har vi fått regninger på flere hundre kroner, og altså varsel om søksmål. Heldigvis hadde jeg snappet opp på Facebook at andre også har problemer med firmaet.
I løpet av et par måneder har 17-åringen fått seks brev og flere SMS der UNO Life krever at han betaler, hvis ikke havner saken i retten.
– Jeg ringte dem, og da ville de ha personnummeret til sønnen min. Det ga jeg ikke. De sa at de skulle makulere regningene. Likevel fikk vi nytt varsel om søksmål like etterpå, sier Anne Grete Fauske.
Hun ser ned på bunken av brev familien har fått.
– Klagerekord
Forbrukerrådet har fått 6000 henvendelser om firmaet, og har opprettet tre ekstra stillinger for å ta hånd om klagestormen.
Ringer du forbrukerrådets nasjonale telefon får du for tiden høre følgende melding, før du får ulike tastevalg:
«Gjelder henvendelsen UNO Life finner du oppdatert informasjon om hvordan du bør gå fram på forbrukerradet.no.»
Forbrukerrådets regiondirektør i Agder, Eirik Nyberg, sier firmaet slår alle rekorder i Forbrukerrådets 60 år lange historie.
– Mange har kommet inn i dette ved at de har deltatt på en gratis konkurranse på internett for å vinne en tur til Maldivene, eller et lekkert nettbrett. Da har de i samme slengen gitt tillatelse til å bli ringt opp av en selger fra UNO Life. I disse samtalene har de blitt tilbudt en prøvepakke på helsekost, forteller Nyberg.
UNO Life har ikke svart på NRKs henvendelser.
Ny SMS om å velge seg et forliksråd
Mange har hverken takket ja til kosttilskudd eller mottatt noen pakke. Likevel kreves de for penger.
Til tross for at Forbrukerombudet mener at UNO Life har brutt loven, og har gitt dem gebyr i millionklassen, fortsetter firmaet sin offensiv.
Nå har alle såkalte kunder fått en SMS om at varselet for søksmål har gått ut, og de kan selv velge hvilket forliksråd i området de vil bruke. Nok et forsøk på å skape redsel, mener Forbrukerrådet:
– De fremstiller det som om saken er på vei til forliksrådet, og det er jo heller ikke sånn at folk kan velge hvilket forliksråd saken skal opp i, sier Nyberg.
- LES OGSÅ: UNO Life frafaller krav i fem saker
- LES OSGÅ: Øker bøtene for omstridt helsekostfirma
– Ikke betal
Både Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har fått tips fra klagere om den ubehagelige framgangsmåten med slike SMS-er.
– UNO Life vil sikkert hevde at dette er en måte å komme i dialog med folk på, men vi mener måten det er gjort på er å gå over streken, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukerombudet.
Pengesummen UNO Life tilbyr forbrukere å betale, skal variere mellom hundre kroner og tusen kroner. Det er usikkert om noen har takket ja til tilbudet.
– Tilbud om forlik bør ikke endre hvordan folk forholder seg til kravet. Vi vil råde forbrukere til å fastholde protestene sine, sier Elton Haug.
- Les også: Ble oppringt 5-15 ganger daglig
Hevder folk kan betale seg ut
Også Jan Tomas har fått SMS om at han kan velge seg et forliksråd. Hvis ikke vil han få saken opp automatisk i den kommunen han tilhører, lyder teksten. Og fortsetter:
«Ønsker du å avslutte saken kan befriende betaling gjøres ved å betale 111 kr til kontonummer...»
– Vi kommer ikke til å betale, for det ble vi frarådet da vi snakka med Forbrukerrådet, sier mamma Anne Grete.
Likevel er det mange som betaler de 111 kronene for å bli kvitt firmaet. Ifølge Forbrukerrådet er det lite smart. Regningene stopper nemlig ikke av den grunn.
– Hold hodet kaldt
– Hold hodet kaldt. La være å betale, men klag skriftlig både til firmaet og gjerne også til Forbrukerrådet, sier Eirik Nyberg.
– Det er ikke så mye vi kan gjøre, for dette er et totalt useriøst firma, og vi har ikke sett noe lignende noen gang. Dette er folk som ikke bryr seg om lover og regler, og som kun er ute etter penger.
Kan bli flere sanksjoner
Forbukerombudet vurderer firmaets framgangsmåte som i strid med god forretningsskikk i markedsføringsloven.
I september ga Forbrukerombudet selskapet en bot på i overkant av 1.5 millioner kroner. Ledelsen bestrider imidlertid boten og saken skal derfor opp i Markedsrådet 27. november.
Nå har ombudet varslet firmaet om at det kan bli snakk om flere sanksjoner.
– Vi har sagt at UNO Life må slutte å opptre på denne måten, ellers så kan det bli flere sanksjoner og bøter fra vår side, sier Elton Haug.
UNO Life har fått frist til torsdag 30. oktober klokken 12 med å bekrefte at de har stoppet de ulovlige handlingene.
Trakk saker
I går kom nyheten om at helsekostfirmaet trekker fem saker som skulle behandles av forbrukertvistutvalget denne uka. Men fortsatt ligger over 100 saker på vent til behandling i utvalget.
I september ga Forbrukerombudet selskapet en bot på i overkant av 1.5 millioner kroner. Ledelsen bestrider imidlertid boten og saken skal derfor opp i Markedsrådet 27. november.