– Ut mot vannet holdes massene på plass av stålplater, slik det er vanlig mange steder, også i Kristiansand sentrum. Noen av disse platene har rustet såpass at det hastet å gjøre noe, sier prosjektleder Harald Hille i Tangen Utviklingsselskap AS (Tuas).
Han avviser at grunnen under ett av byens mest fasjonable boligstrøk er i ferd med å revne.
– Vi er klar over naboenes bekymring. Dette vil bli undersøkt i det videre arbeidet med reguleringsplanen, sier Hille.
3 millioner
Regningen på rundt 3 millioner kroner blir et spleiselag mellom utbyggerselskapet og kommunen.
Og det er ikke den eneste regningen etter at Kristiansands dyreste boliger blir satt opp på gammel søppelfylling, i gamle dager kalt Lortetangen, hvor også NRK Sørlandet har sitt kontorbygg.
- LES:
- LES:
- LES:
Det siste leilighetskomplekset, Tangen Ytterst, står ferdig neste år med prisrekord på 20 millioner kroner for toppetasjen.
Anleggsarbeid det siste året har krevd utkjøring av 1000 lass med forurenset masse. Regningen kommer på nærmere 10 millioner kroner, ifølge Fædrelandsvennen.
I tillegg kommer nå en tremillionersregning for å hindre at 200 meter av elvebredden vaskes ut i Otra.
Overrasket
– Det haster nå fordi det oppstår huller i spunten (stålplatene, journ.anm.). Elva trekker ut masse, og det krever stadig nye småreparasjoner. Derfor gjør vi det nå mer permanent, sier Hille, som innrømmer at dette kommer litt overraskende.
– Da utbyggingen startet ble det gjort analyser som godkjente stålspuntene. Nye undersøkelser avdekker at det ikke står bra til. Så, ja, det er litt overraskende at dette ikke ble oppdaget tidligere.
På andre siden av Otra er Prestvika båthavn kritisk til steinmasser elva, og hvordan det vil påvirke strømforhold.
Båteiere kritiske
– Dette gjør at tverrsnittet i elva blir mindre. Vannet vil samle seg opp ved mye nedbør. Når vinden står på fra sør får vi mye mer bølger på vår side, sier talsmann Jon Karlsen.
Båthavna har sendt en kritisk uttalelse i tilknytning til reguleringsplanen.
– Vi får vurdere hva vi gjør videre med dette, sier Karlsen på vegne av båteierne ytterst i Otra.