Tradisjonelt sett er gråvær godt handlevær, men flere kjøpesentre på Sørlandet melder nå at handelen har økt kraftig i de varme sommermånedene.
– Vi har hatt en ekstra sterk sommer. I juli har vi økt 39 prosent sett opp mot fjoråret, sier senterleder på Sørlandssenteret, Ruben Storevold.
Han sier omsetningsøkningen i sommer ikke bare skyldes utvidelsen av senteret før jul.
– Det virker som at folk kan bli litt mette på sola. Når de har fått nok sol og vært på sjøen en dag, kan de gå på Sørlandssenteret og få sett litt spennende butikker, sier Storevold.
Amfi Arena økte med 45 prosent
Også Amfi Arena-senteret i Arendal er strålende fornøyd med årets sommerhandel.
– Vi har hatt en fantastisk Arendals-sommer hittil, og de flotte værutsiktene har gitt oss kjempefine tall. På Amfi Arena har vi hatt en 45 prosents økning denne uken sett opp mot sammenliknbare tall fra i fjor, sier senterleder på Amfi-Arena-senteret Marianne Sørbøe.
Hun tror finværet har trukket mange turister til Sørlandet, som i tillegg til å kose seg på sjøen også tar turen innom butikkene for å fylle på med sommerklær og grillkull i varmen.
– Det optimale været for shopping er i utgangspunktet en skikkelig regnværsdag, men på Sørlandet er det viktigste for oss at vi har stabilt, flott vær. Da ønsker folk enda flere shorter og slippers og mer sommertøy og mer sommersko, sier Sørbøe.
På senteret i Arendal er det klær og sko som har økt mest.
Godt vær gir gode tall
Handelsparken i Lyngdal melder om 15 prosents omsetningsøkning i sommer, ifølge senterleder Tom Andreas Hestås.
– I juli ser det ut til å bli en oppgang på bred front. Vi har en økning i besøkstallene på seks-sju prosent, mens omsetningstallene ser ut til å stige 15 prosent. Så vi er veldig godt fornøyd.
Hestås forteller at kundene legger igjen mer penger på kjøpesenteret om sommeren enn ellers i året. Godt vær er med å trekke pengesterke turister til regionen, og værtypen kan være et tveegget sverd.
– Målt på en enkelt dag er regnvær det beste. Men samtidig er det solskinn og fint vær, så kommer det flere turister til Lyngdal og området vårt.
– Er det flotte sommere, får vi et større kundegrunnlag. Når først turistene er kommet ned, og det så skulle begynner å regne, er det helt perfekt, avslutter Hestås.