SE OGSÅ: |
|
UNESCOs nettsted om slaveskipet Fredensborg
UNESCO har nå lansert nettsider som forteller historien om Fredensborg, det dansk-norske slaveskipet som gikk i triangelfarten mellom Gullkysten, Europa og Vest-India, med mennesker som last.
Kart over triangelfarten
Triangel-farten
På 1600-1800-tallet dro europeiske handelsmenn sjøveien til Afrikas vestkyst, fullastet med våpen og andre industrivarer. I Afrika ble varene byttet mot mennesker. Millioner av afrikanere ble fraktet til Brasil og Karibia som slaver, og solgt til plantasjeeiere. For handelen med mennesker kunne de europeiske business-menn fylle skutene med sukker, bomull, eksotiske treslag og kaffe - og seile hjem.
100 000 slaver
Danmark-Norge transporterte rundt 100.000 afrikanske slaver. Tre vestindiske øyer, St. Croix, St. Thomas og St. John, ble etablert som dansk-norske kolonier, og det ble anlagt seks fort langs Gullkysten - dagens Ghana.
Noe av funnene fra Fredensborg
1. desember 1768 sank slaveskipet Fredensborg utenfor Arendal. Tre dykkere fant vraket 15. september 1974. En av dykkerne var Leif Svalesen. Han har siden jobbet for å belyse et lite kjent kapitel i norsk historie, blant annet gjennom de nye nettsidene.
Kongens gull
Torsdag 9. august 2001 mottok Leif Svalesen Kongens fortjenestemedalje i gull for sitt utrettelige arbeid for å heve kunnskapene om slavehandelen og dens konsekvenser.
Ann Turi Ford og Lars Jacobsen står bak utformingen av de nye nettsidene, www.unesco/fredensborg.
Dykkere med elfenben fra Fredensborg
Best dokumentert i verden
UNESCOs slaveruteprosjekt går ut på å belyse et av de mørkeste kapitler i menneskehetens historie, nemlig den transatlantiske slavehandelen.
Prosjektet tar sikte på å gi en objektiv og tverrfaglig studie av slavehandelen, og dessuten en analytisk forståelse av de kulturelle, åndelige og etniske påvirkninger som denne trekanthandelen har medført. Siden "Fredensborg" er det best dokumenterte slaveskipet i verden, har det vært viktig for prosjektet.