– Det hjelper lite å ha en flott, klargjort og pusset båt når ikke motoren er klar for sommeren, forteller Eilif Pedersen, som er daglig leder hos Kristiansand Båt og Motor.
Han forteller at det ikke er uvanlig at de båtferierende strander tidlig på grunn av en dårlig vedlikeholdt motor.
– Mange ganger er det bare små grep som kunne vært gjort for at et havari eller motorstopp kunne vært unngått. Men det å få hjelp i ferien kan mange ganger være et problem, bekrefter Pedersen og legger til:
– Det er mange viktige ting som må gjøres hvert år. Blir de ikke gjort kan det få konsekvenser.
Tik på dekk
For dem som har båter med tik på dekket, finnes det mange forskjellige måter å vedlikeholde dette.
– Vanligvis er tik-dekket ubehandlet. Da er det veldig viktig at man ikke står med sko på dekket, forteller servicemekaniker Heiko Schmidt.
Hvis man har noe under skoene så kan dette trekke ned i dekket, og som igjen kan bli vanskelig å fjerne.
Hekkaggregat og drev
For dem som har båter med hekkaggregat eller drev er det flere ting som bør tenkes på.
– Ifølge servicepunkter så må drevet av og på hvert år, man må bytte belg, smøre styring og festepunkter, og olja bør byttes hvert år, forklarer Pedersen.
Propellene bør også ha en sjekk om de har fått skader etter fjorårssesongen.
– Og har de fått en skade så bør de enten inn til reparasjon eller byttes ut.
Pedersen beskriver disse punktene som nok så enkle, men likevel viktige.
Pussing av båten
– Båten må være ren. Etter det er det lurt å gå over med en polish. Eventuelt også en rubbing først, hvis båten er veldig matt og fæl.
Dette kan være et veldig tungt arbeid. Men om man gjør det så har du igjen i form av mye enklere båthold senere.
– Den blir mye lettere å holde ren, og skitt og møkk preller av mye lettere, sier Pedersen.
Når man kommer ned til skroget er det veldig viktig å få på bunnsmøring hvert år.
– Det hindrer at ting gror fast. Gjør du det ikke får du skjell og groe og groe under båten som må skrapes vekk.
Sjekter
Alle båter må ha bunnsmøring hvis de går i saltvann, for groe kommer på alt. Trebåter trenger en helt annen form for vedlikehold enn glassfiberbåten.
– En trebåt må oljes og lakkes. Gjør en det får man et blankt og fint resultat. Men det krever litt innsats, avslutter Pedersen.
Velger båt fremfor Syden
– Det er deilig å feriere langs sørlandskysten og oppleve båtlivets gleder. Det er veldig vanskelig for meg å sammenlikne med noe som helst annet, sier Pedersen.
Selv foretrekker han skjærgården på Sørlandet når sommeren kommer, fremfor en tur til sydligere strøk.
– Det er noe helt spesielt. Skjærgården her er fantastisk!