Da Norge tok i mot Slovenia i VM-kvalifiseringens første kamp, møtte kun 11.168 tilskuere på Ullevaal Stadion.
Oppmøtet er det dårligste siden Norge tapte 0-1 foran 10.178 tilskuere mot Ukraina 2. juni 2010.
–Jeg tror trønderne hadde stilt mannsterke til kamp. Ikke minst fordi det flere landslagsspillere med tilknytning til Rosenborg. De er hjertelig velkommen til Trondheim, sier arrangementsansvarlig i Rosenborg Ballklub Tove Moe Dyrhaug.
– Ville vekket interessen
De fem siste årene har Norge spilt 14 kvalifiseringskamper på Ullevaal. Gjennomsnittlig tilskuertall er 19.798 – kapasiteten på Ullevaal er 25.572.
– Hvis vi hadde fått en henvendelse om å arrangere landskamper, hadde vi selvsagt vært positive til det. Vi har et flott stadion og fotballinteressen er stor her i Stavanger-regionen, sier administrerende direktør i Viking Arne Larsen Økland.
- Vil du ha landskampene andre steder enn på Ullevaal? Si din mening i kommentarfeltet under artikkelen.
Også daglig leder i Brann, Roald Bruun-Hanssen, tror en regionsskifte ville økt tilskueroppslutningen
– Jeg tror det ville vekket publikums interesse. Vi er veldig positive til å skape en flott ramme og et flott engasjement rundt landskampene. Jeg tror bergenserne ville fylt stadionet til randen, sier Bruun-Hanssen til NRK.no.
Saken fortsetter under bildet.
«Drillo» positiv
Landslaget har tidligere spilt landskamp utenfor Oslo, blant annet da Saudi-Arabia besøkte tidligere Molde stadion i 1998. Den kampen endte forøvrig 6-0 til Norge foran fullsatte tribuner.
Nå innser også landslagssjef Egil Drillo Olsen at Norge kunne tjent på å flytte kampene.
– Vi kunne sikkert ha fylt opp andre stadioner i Norge. Du har både Bergen, Trondheim og Stavanger som mulige steder, sier Drillo til NRK.no
Ikke tema i NFF
Generalsekretær Kjetil Siem i Norges Fotballforbund (NFF) har forståelse for klubbenes ønske om å arrangere landskamper, men han påpeker at det er sterke kommersielle tilknytninger til Ullevaal Stadion.
– Hele landslagets kommersielle produkt er tilhørigheten til Ullevaal. Norsk Tipping, Bama, VG og Telenor har alle navn og sponsorlogoer på tribunen, sier Siem.
– Det kan være mulig å løse sponsorutfordringene på andre stadioner, men per i dag er ikke det aktuelt, sier Siem.
– Hvorfor ikke?
– Det hadde vært spennende å se effekten av det, men jeg tror ikke svaret er å sende fotballen til andre stadioner, men å spille en fotball som blir attraktiv. Vi må heller ikke glemme at landslagets hjem er hovedstaden og Ullevaal. Det er nasjonalarenaen, sier Siem.