«Sandefjord–Vålerenga 3-1, nå er det vel på tide at enkelte i VIF bør vurdere å gå inn i møbelbransjen på full tid», skriver Hafslunds informasjonssjef Morten Schau på Facebook.
Schou nevner ikke navn. Men det er velkjent at Vålerengas trener Martin Andresens familie er tungt inne i møbelbransjen.
Hafslund har vært stor sponsor i Vålerenga siden 1993. Synes Vålerenga det er OK at en informasjonssjef hos en av klubbens store sponsorer gir uttrykk for sånne meninger om klubben de sponser?
NETT-TV: Sammendrag fra kampen
- Private meninger
– Det er mange som jobber i Hafslund. Vi kan ikke nekte noen av dem å ha sine private meninger og gi uttrykk for dem, sier Vålerengas kommersielle direktør Esben Garlie når NRK konfronterer ham med Schaus Facebook-melding.
Vålerenga ble slått ut av cupen med 1–3 etter ekstraomganger mot 1. divisjonslaget Sandefjord onsdag. Det var etter dette at Schau la ut sin Facebook-melding.
Det har ikke lyktes NRK å komme i kontakt med Andresen selv for å få hans syn på saken.
– Synes Vålerenga det er OK at en av klubbens store sponsorer gir uttrykk for misnøye på denne måten?
– Han har nok bare vist et stort engasjement for klubben, og det er vi glade for, sier Garlie.
– Jeg ble skuffet over resultatet, og gav uttrykk for dette på min private side. Dette er helt og holdent min private mening, sier Schau til NRK.
Greit for Hafslund
Hafslunds direktør for samfunnskontakt Frode Geitvik gir uttrykk for det samme.
– Han har gjort dette på sin private Facebook-side, og det har ingenting med oss som bedrift å gjøre. Vi har ingen policy som begrenser våre ansatte i å uttrykke seg om annet en jobben og bedriften, sier Geitvik.
Geitvik mener derfor det er problemfritt det Schau har gjort.
– Hadde han brukt bedriftens Facebook-side, hadde det vært noe annet. Men dette er helt privat, og derfor ikke noe problem for oss. Hafslund som bedrift legger seg ikke bort i verken trenerforhold eller andre forhold i klubben. Det har heller ikke skjedd her, sier Geitvik.