– Men da må regjering og storting legge til rette for en reell konkurranse, slik at ruta eventuelt kan deles opp på flere selskap, mener Per Sævik.
75-åringen fra Herøy på Sunnmøre er ingen hvem som helst i norsk shipping og offshore. Han er gründer i Havila, og eier rundt 35 supplyskip i Norge og i utlandet. Gjennom et kommandittselskap er han medeier i hurtigruteskipet «Richard With».
Overtar Fjord1
Nå er han også i ferd med å helt overta det tidligere fylkesrederiet Fjord1 i Sogn og Fjordane. Per Sævik har også vært rikspolitiker og representant for KrF på Stortinget. I dag sitter han i et trettitalls styrer og verv.
Han begynte som fisker 16 år gammel, og ble senere også fiskebåtreder, før han gikk inn i offshorenæringen der det nå er vanskelige tider.
– Dette med offshore er kanskje ikke så mye å trekke fram nå, etter som vi sitter i klisteret nesten alle, sier Per Sævik.
By hjemmehavn
NRK møter ham på kaia i Ålesund. Det er en klar og varm høstdag. Det nyeste av hurtigruteskipene, MS «Spitsbergen» ligger ved dampskipskaia på nordgående rute. På hekken på båten står det Tromsø, som er hjemmehavn for alle fartøyene til Hurtigruten, også explorerskipet «Fram» som trafikkerer i Arktisk om sommeren og Antarktis om vinteren.
Kanskje vil det stå Ålesund eller Fosnavåg på et par av skipene som skal trafikkere kysten i neste anbudsperiode. Tiden vil vise.
– Det har med transport av passasjerer og gods, som gjør det interessant. Slik sett har Hurtigruten vært i en monopolsituasjon. Jeg forventer at samferdselsdepartementet utviser kreativitet, slik at også andre kan være med å by på anbudet, sier Sævik.
– Vil Staten ha reell konkurranse må de gjøre noe med det. Hvis ikke blir det slik at Hurtigruten har klippekort på kystruta, sier storrederen fra Herøy.
- Les også:
Sunt med konkurranse
Da NRK forteller turistene om bord at Hurtigruten kanskje får konkurranse om kystruta Bergen-Kirkenes, blir det applaus.
– Konkurranse er alltid sunt og godt, sier Christine Klein fra Frankfurt.
Eila Törnroos fra Stockholm er enig.
– Det samme har jeg tenkt. Det er rart at Hurtigruten alene får regjere her på Norskekysten, sier hun.
– Det er underlig, tenker jeg, for det er høye priser for å reise med skipet, sier Törnroos.