Hopp til innhold

– Mange av mine kamerater gikk til grunne

Willy Roger Gudmundsen var flymekaniker til Spitfire under andre verdenskrig. Under konstant trussel fra tyske bomber, reparerte han jagerfly i Grimbergen utenfor Brussel.

Willy Roger Gudmundsen var flymekaniker på Grimbergen i Brussel under andre verdenskrig.

Hør krigsveteran Willy Roger Gudmundsen fortelle om sin tid som flymekaniker i krigen.

– Når vi slo ned teltpluggene kunne vi risikere å treffe på et lik, for tyskerne var så grunt begravd. De lå nesten helt oppe i overflaten.

Etter invasjonen av Normandie i 1944, kom Willy Roger Gudmundsen til kontinentet, som en del av 132 (Norwegian) Wing.

Willy Roger Gudmundsen

Willy Roger Gudmundsen mistet flere gode venner i krigen.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Han lå på flere flybaser før han kom til Grimbergen utenfor Brussel, hvor vingen var stasjonert lengst. Møtet med slagmarka var et sterkt møte for den unge mannen i 20-årene.

–​ Det luktet noe jævlig, sier den nå 94 år gamle krigsveteranen.

– Ba en stille bønn

Som femtenåring seilte Willy Roger Gudmundsen til sjøs. Han ble krigsseiler, og senere flymekaniker i flyvåpenet. Det var det han tjenestegjorde som under andre verdenskrig.

Fredag ble hans og hans medsoldaters innsats under krigen hedret med minnesmerke ved Grimbergen flyplass i Belgia.

Gudmundsens jobb i Grimbergen var å klargjøre Spitfire til nye tokt mot tyskerne. Bakkemannskapene på Grimbergen levde under en konstant trussel fra tyske bomber.

– Du visste aldri hvor bombene falt. Vi holdt for ørene og ba en stille bønn om at de ikke måtte falle ned i nærheten.

Grimbergen

26 norske piloter ble drept fra sommeren 1944 til 1945.

Foto: Forsvarsmuseet

26 norske piloter mistet livet

Jagerflyvernes hovedoppgave var å stupbombe tyske mål. De fløy høyt mot målet for så å stupe ned og slippe bomben sin med kort vei ned til målet. Deretter steg de opp igjen til tryggere høyder.

Gudmundsen roser jagerflyverne, som hadde den mest farefulle jobben.

– De norske skvadronene gjorde det best. De skjøt ned flest fly. Vi var stolte av våre flyvere, og vi var stolte av å tilhøre skvadronen og vingen.

Mange av pilotene måtte bøte med livet, og i alt ble 26 norske piloter drept fra sommeren 1944 til våren 1945.

– Vi kjente dem godt. Vi så dem jo hver dag. Flyverne som vi mistet fikk aldri se et fritt Norge.

Kronprins Olav deler ut krigsmedaljer

Kronprins Olav besøkte The Norwegian Wing høsten 1944. Her deler han ut krigsmedaljer.

Foto: Forsvarsmuseet

– Mange taklet ikke krigen

I et intervju fra 1989 forteller jagerflypilot og sjef for 332-skvadronen, Wilhelm Mohr, om viktigheten av flymekanikerne.

– Vi som fløy følte det var et veldig godt oppbygget korps som støttet opp under flyvingen, og vi var avhengige av vedlikeholdstjenesten, uttalte Mohr.

Willy Roger Gudmundsen

Her er Willy Roger Gudmundsen sammen med sin far, da de to møttes i London i 1942.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Gudmundsen er nå blitt 94 år, og var i mange år major og flyteknisk leder for luftforsvarets flygeskole på Værnes før pensjonisttilværelsen.

Når han tenker tilbake på tjenesten sin under krigen, er han glad for at han ikke fikk noen varige mén av krigsopplevelsene sine.

– For det var mange som ikke taklet krigen. Mange av mine kamerater gikk til grunne, rett og slett.

d’Overschie Castle

d’Overschie Castle i Grimbergen utenfor Brussel var base for offiserer i den norske luftvingen under andre verdenskrig.

Foto: Forvarsmuseet