Hopp til innhold

Adresseavisen kutter over 60 årsverk: – Tøff dag for alle ansatte

Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim i Polaris Media har allerede valgt å gi seg etter 44 år i Adresseavisen.

Adresseavisen

Det er tøffe tider i avisbransjen. I dag blir de ansatte i Polaris konsernet, som blant annet eier Adresseavisen, informert om hvor mange stillinger som skal kuttes.

Foto: Løvland, Marianne / NTB scanpix

Klubbleder i Adresseavisen, Kjersti Fikse Ness.

Klubbleder i Adresseavisen, Kjersti Fikse Ness.

Foto: Jørgen Pettersen / NRK

Torsdag fikk ansatte i både Adresseavisen og Aftenposten vite omfanget av de varslede omstillingstiltakene og hvor mange stillinger som skal kuttes.

– Det er ikke god stemning på en dag som denne, sier klubbleder i Adresseavisen, Kjersti Fikse Ness til NRK.

25. august varslet Polaris Media at 300 millioner kroner skal kuttes fram mot 2020, og at en vesentlig del av dette blir i form av nedbemanninger. Aftenpostens ansatte fikk samme dag et forvarsel om at det går mot nye omstillingstiltak og nødvendig nedbemanning.

Må spare 110-130 millioner

Klokken ni begynte et allmøte i Adresseavisen, hvor de ansatte ble informert om kuttene. Her kom det frem at de kutter mellom 60 og 75 årsverk frem mot 2020, skriver adressa.no.

Adresseavisen har i dag rundt 230 årsverk, og mellom 35 og 40 årsverk vil forsvinne innen 2017.

– Det er dramatiske og tøffe tall. Denne dagen er tøff for alle. Vi må jobbe knallhardt for at dette ikke skal påvirke produktene våre i negativ retning, sier klubbleder Ness.

Konserntillitsvalgt Ulf Dalheim i Polaris Media har allerede signert AFP og gir seg etter 44 år i Adressa, skriver medier24.com.

Taper til Google og Facebook

Veksten i inntekter fra digitale abonnementstjenester klarer ikke å demme opp for fallet i annonseinntekter, og mediehuset skal spare mellom 110 og 130 millioner kroner.

– Det føles grusomt urettferdig at vi får til så mye bra journalistikk for et økende publikum, mens annonseinntektene faller, sier Kjersti Fikse Ness.

Tapet i annonseinntekter skyldes økt konkurranse fra internasjonale aktører som Google og Facebook.

– Vi lykkes på mange områder. Vi er årets avis og har flere abonnenter enn for et år siden. Annonsemarkedet er grunnen til at vi står der vi står i dag, sier sjefredaktør Tor Olav Mørseth.

«Betydelig» nedbemanning

Bedriftsledelsen har beskrevet høstens varslede nedbemanning som «betydelig», og avisens redaksjonsklubb uttrykte på et medlemsmøte onsdag ettermiddag stor bekymring for det som venter. Kravet er at nedbemanningen skjer ved frivillige løsninger.

I Polaris Media er også uroen stor. Konsernsjef Per Axel Koch opplyser til Medier24 at det vil skje ting denne uken.

Det har vært styremøter i flere av foretakene den siste uka, og de ulike mediehusene får måltall på hvor mange som må bort fra stillingene sine.

– Det er betydelig å spare inn 300 millioner kroner, og i hvert fall når halvparten tas neste år. Det er en omfattende prosess som mediene har begynt på med tiltakspakker til de ansatte. Det jobbes intenst med dette fram til 1. november, så vi vet ikke noe mer før da, sier Koch.

Per Axel Koch

Konsernsjef i Polaris Media Per Axel Koch varsler at mange må gå i konsernets 35 mediehus de neste tre årene.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix