– Vi driver med små marginer og dette gir store utslag for oss. Det de innfører nå går rett på bunnlinjen, så vi er skikkelig bekymret, sier Oddbjørn Kristensen, daglig leder for Kristensens Transport på Statland i Nord-Trøndelag.
De har over 30 biler i drift, og er den største private arbeidsplassen i kommunen.
Millioner i merkostnad
Det er EU som ikke lenger tillater at transportnæringen i distriktene har lavere arbeidsgiveravgift enn andre. Fra 1. juli øker avgiften fra fem til 14 prosent.
- Les også: Tror buss og båt blir dyrere og dårlige
Nye beregninger viser at 100 transportfirma bare i Namdalen vil få en merkostnad på 25 millioner kroner hvert år.
For Kristensens Transport utgjør økningen 2,5 millioner kroner i året.
– Opptatt av kompensasjon
Nestleder Helga Pedersen i Arbeiderpartiet mener at regjeringen burde ha gjenopptatt dialogen med Brussel.
– NHO har gjennom en juridisk vurdering ment at det ikke var nødvendig for Norge å akseptere disse nye rammebetingelsene. Hvis det ikke fører fram så må man finne fram til kompenserende tiltak.
Og det siste er de opptatt av, sier Fremskrittspartiets Helge André Njåstad. Han leder kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget.
– Vi er veldig opptatt av å komme med kompenserende tiltak og vil i revidert komme med noe som forhåpentligvis skal bli bra.
Spent på hva som kommer
Oddbjørn Kristensen sier en form for kompensasjon er den eneste muligheten for at de fortsatt kan drive i distriktet.
– Jeg er veldig spent på hva de kommer med der. Vi vil gjerne fortsette å være på Statland, men det er ikke sikkert det går an.