Hopp til innhold

Trondheim langt fra elbil-mål

Trondheim kommune ville ha 300 ladepunkter for elbiler innen 2011. Men i dag er kommunen langt fra å nå målet.

Arne Asphjell

Arne Asphjell har kjørt elbil i tolv år og er en av dem som tanker strøm i Trondheim. Han etterlyser flere ladepunkter, særlig i sentrum av byen.

Foto: Morten karlsen / NRK

Ladestasjon elbil

Dette er en av nær 90 ladepunkter i kommunal regi for elbiler i Trondheim. Målet var å etablere over tre ganger så mange.

Foto: Morten Andersen / NRK
Jon Gunnes

Jon Gunnes (V) sier at politikerne i byen ikke har priortert ladestasjoner for elbiler.

Foto: Venstre

– Jeg har kjørt i tolv år. Jeg har konvertert fra å være amcarentusiast til elbilentusiast og det er ikke så verst, sier elbileier Arne Asphjell.

I dag kan han tanke strøm på elbilen sin på 87 ladepunkter satt opp av Trondheim kommune.

I tillegg er det det omlag 100 private ladepunkter ved bedrifter i trønderhovedstaden.

Dette er imidlertid langt færre enn det politikerne vedtok i 2008, da satte man nemlig som mål å ha 300 ladepunkter innen utløpet av 2011.

– Det er trist det da, når de har ei målsetting om 300 og har fått til bare 87. Det er for dårlig, sier Asphjell, som også har kjørt elektrisk drosje i Trondheim.

Han sier at nær 90 ladepunkter ikke er så verst, men han mener at det trengs flere steder å lade elbiler i Midtbyen.

– Jeg har kommet hit flere ganger og ikke funnet plass.

– Ikke prioritert

Tirsdag var ladestasjoner for elbiler tema i formannskapet i Trondheim.

I saksframlegget skriver rådmannen at det politiske målet om 300 ladepunkter ikke er oppfylt og at det ikke har vært rom i budsjettene for flere slike stasjoner i kommunal regi.

– Man fikk støtte av forskjellige offentlige organer til å etablere disse nesten 100, og noen stasjoner for hurtiglading. Men så har man ikke fått mere penger og vi politikere har ikke prioritert det i budsjettet vårt, og dermed er vi i den situasjonen at vi mangler over 200 i forhold til det vi lovet i 2008, sier kommunalråd for Venstre Jon Gunnes til NRK.

Venter flere elbiler

I saksframlegget skriver rådmannen at Trondheim har en brukbar kapasitet på ladestasjoner, men at dekningen i Midtbyen bør bli bedre.

Her står det også man venter en betydelig vekst i tallet på elbiler, noe som vil øke behovet for ladestasjoner som er offentlig tilgjengelig.

Trondheims strategi for ladestasjoner blir en del av strategien for miljøvennlige kjøretøyer og drivstoff, og dette skal behandles politisk til høsten.

Vil på offensiven

Venstres Jon Gunnes mener Trondheim må være offensive hvis de skal være miljøby nummer én.

– Man kan si at 87 er ganske bra, men det er jo kanskje i forhold til hvor få elbiler vi har i Trondheim.

Han viser til Oslo som har 5.000 elbiler, 500 ladepunkter og som skal vedta 200 ny ladesteder i løpet av 2013.

– Hvor rimelig er det at folk som velger å kjøre bil i stedet for buss skal kunne parkere gratis og få gratis strøm levert av kommunen?

– Jeg tror det viktigste for miljøarbeidet er at vi ikke slipper ut Co2. Og hvorfor folk heller vil kjøre bil enn buss skal ikke jeg blande meg så mye borti, men da er det i hvert fall et mye bedre alternativ at de bruker elbil enn en bensin- eller dieselbil. Vi må stimulere til at man bruker rene energikilder, sier venstrepolitikeren.

– Bygg for elbil

Elbilsjåfør Arne Asphjell mener det er utvilsomt en sammenheng mellom antall elbiler og lett tilgjengelige ladestasjoner.

Han forteller at mange også lader opp bilen hjemme, og har følgende ønske til de som bygger ut nye boligområder.

– Det er veldig viktig at de tenker at her skal det fremtiden lades elbiler til privat bruk så de får opp 400-volten og godt ledningsnett.

Over 10.000 i Norge

Ifølge nettstedet Grønn Bil er det nå 10.591 ladbare biler i Norge.

404 av disse er pluggbare hybrider, resten er elbiler.

– I januar passerte vi 10.000 elbiler på norske veier. Elbiler begynner å bli et vanlig innslag i trafikkbildet, særlig i og rundt byene, og er et synlig bevis på at den norske elbilpolitikken fungerer etter hensikten, sier Ole Henrik Hannisdahl, prosjektleder i Grønn Bil til nettstedet.