Hopp til innhold

Tror på 50.000 el- og hydrogenbiler

En SINTEF-forsker mener det er mulig å få 50.000 utslippsfrie biler på trønderske veier innen 2020.

Hydrogenbil

SINTEF-forsker Steffen Møller Holst håper på 50.000 utslippsfrie biler i Trøndelag innen 2020.

Foto: Marianne Lande Hallingskog / NRK

Steffen Møller Holst

Steffen Møller Holst mener politikerne må legge godviljen til for å oppnå målet.

Foto: NTNU

SINTEF-forsker Steffen Møller Holt håper politikerne nå legger godviljen til slik at det blir mulig å få så mange biler som enten går på strøm eller hydrogen.

– Politisk vilje må til

– Det koster å satse på miljø, men med de gjeldende betingelsene for avgiftsfritak, kan vi fase inn langt flere biler fram mot 2020 i Trøndelag, mener Møller Holst.

Forskeren legger til at dette må være biler til priser som folk kan akseptere. Han advarer også mot å la markedet selv styre dette, og mot gradvis å innføre avgifter for elbiler og hydrogenbiler.

– Da vil denne utviklingen gå mye langsommere, så her er det snakk om politisk styring og vilje, mener Møller Holst.

– Er skeptisk

Seniorrådgiver Per Erik Sørås i Sør-Trøndelag fylkeskommune er skeptisk til de høye forventningene til SINTEF-forskeren.

– Jeg er realistisk, og vet at det krever at folk faktisk vil kjøpe slike biler. Vi har jo hatt elektriske biler ei god stund allerede, og det er langt fra 50.000 av dem i Trondheim. Så dette vil ta tid, sier Sørås.

Men Steffen Møller Holst tror folks holdninger til dette er i ferd med å endre seg.

– Norge har i dag den høyeste tettheten av elektriske biler i hele verden, sett i forhold til fritaket for avgifter. Toyota selger nå mer enn 50 prosent hybridbiler, og jeg tror folks mentalitet i forhold til å velge ny teknologi er i endring, mener forskeren i Trondheim.

Men Møller Holst mener prisen må være riktig.

– Prisene må være akseptable

– Er prisen akseptabel, er det liten grunn til å ikke velge en bil med ny teknologi. Men jeg innrømmer at det er en generell skepsis til å ta i bruk noe man ikke er vant til fra før, sier Steffen Møller Holst.

I Sør-Trøndelag finnes det allerede kjøretøy som kjører på naturgass, Nemlig bussene.

– Nå ønsker vi å utvikle et prosjekt der vi kan blande inn hydrogen i tankene for å redusere CO2-utslippene. Det vil være det første steget i en sånn prosess, mener Per Erik Sørås.