Hopp til innhold

Vil bruke elbil i kommunal tjeneste

Det politiske flertallet i Trondheim vil ha 60 nye elbiler inn i de kommunale tjenestene.

Elbil

Trondheim kommune har i dag 38 elbiler, og kommunalråden mener det er flere faktorer som taler for å øke antallet.

Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Geirmund Lykke, gruppeleder i Sør-Trøndelag KrF

Kommunalråd i KrF, Geirmund Lykke, mener det er flere fordeler ved å bytte til elbil.

Foto: Jan Erik Indrestrand, KrF / NRK

Neste år går leiekontrakten på 70 kommunale dieselbiler ut i Trondheim. Det politiske flertallet ønsker å erstatte 60 av dem med elbiler.

Satsingen ligger inne i sentrum-venstres budsjettforslag som legges fram mandag.

– Målet er å erstatte de dieseldrevne leiebilene med elbiler når denne kontrakten går ut neste år, sier kommunalråd for KrF, Geirmund Lykke.

– Dette er et politisk verdivalg. For oss er miljøpolitikken en viktig del av plattformen, sier Lykke til NRK.

– Riktig å konvertere

Trondheim kommune har i dag 38 elbiler, og kommunalråden mener det er flere faktorer som taler for å øke antallet.

– De nye bilene som har kommet de siste årene er mer som en ordinær personbil, og da er det riktig å konvertere, sier Lykke.

Det er også andre fordeler ved å bytte fra dieselbiler til elbiler.

– Det vil gi bedre byluft, det er gratis parkering og disse bilene kan også benytte kollektivfeltene i trafikken, sier han.

Vil ha flere elbiler

Også i Fredrikstad vurderer de å gjøre det samme. Der består kommunens bilpark av totalt 300 store og små kjøretøy. Nå kan flere av de 200 mindre kjøretøyene bli bytta ut med elbiler.

– Mange av kjøreavstandene våre er så korte at vi godt kan anvende oss av en elbil, med den rekkevidden elbiler har fått etter hvert, sier rådmann Jan Lasse Hansen.

Østfold fylkeskommune har et mål om at 20 prosent av alle bilene i fylket skal gå på klimavennlig drivstoff innen 2020.

I Fredrikstad kommune føler man det er viktig å sette et godt eksempel.

– Det er veldig farlig for en rådmann å målsette et nøyaktig tall, for da blir man arrestert på det senere. Men når vi har 200 mindre kjøretøy, så burde ti prosent av dem være et rimelig antall.