Hopp til innhold

– Dette er utspekulert selvpromotering

En amerikansk kortfilm om barnesoldater i Uganda har avlet frem et engasjement uten like på sosiale medier. Samtidig sår kritikerne tvil om innholdet som blir presentert i videoen.

Videoen om grusomme krigsforbrytelser utført av den ugandiske geriljagruppen «Herrens motstandsarmé» (LRA) og deres beryktede leder Joseph Kony, tiltrekker seg millioner av seere på nettet for hvert minutt som går.

Hittil har over 21 millioner mennesker sett YouTube-videoen som ble lagt ut av den amerikanske organisasjonen «Invisible Children» på mandag.

Filmen åpner med setningen, «Ingenting er mer kraftfull enn en idé hvis tid er kommet» og forteller de hjerteskjærende historiene til ugandiske barnesoldater og lidelsene deres.

Den dramatiske historien har truffet det internasjonale samfunnet midt i hjerterota, noe som har ført til at filmen sprer seg i rekordfart på ulike sosiale nettsider som Twitter og Facebook.

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Kampen er over for Joseph Kony, lederen for den beryktede Herrens Motstandshær (LRA).

I over 20 år har Joseph Kony og LRA systematisk kidnappet barn og tvunget dem til å terrorisere sivilbefolkningen i Uganda.

Foto: Scanpix/Reuters

– Svart/hvitt-fremstilling

Organisasjonen «Invisible Children» har fått mye ros for å ha kastet lys på konflikten.

Video Morten Bøås

Fafo-forsker Morten Bøås er kritisk til kortfilmen fra Invisible Children.

Foto: Nyhetsspiller

Samtidig har de høstet skarp kritikk blant annet for det kritikerne mener er en «svart/hvitt-fremstilling» av den svært kompliserte konflikten.

– Filmen er en utspekulert promotering av organisasjonen som står bak. Dette er nok et «hvite mann skal redde afrikanere»-konsept og spredningen av filmen vitner om et ekstremt lavt kunnskapsnivå blant folk. Det er trist at den får slik oppmerksomhet, sier Fafo-forsker og Uganda-ekspert Morten Bøås til VG Nett.

I november 2011 anklaget det anerkjente magasinet Foreign Affairs anklaget «Invisible Children» og andre non-profit organisasjoner for å ha «manipulert fakta for strategiske formål.»

(Artikkelen fortsetter etter bildet)

Kjendiser støtter KONY 2012

Videoen har også fått oppmerksomhet på Twitter, mye takket være kjendiser som Oprah Winfrey, Rihanna og Justin Beiber.

Foto: Skjermdump fra Twitter

– Feiltolkning av virkeligheten

Den prisvinnende ugandiske journalisten Angelo Izama er en av de som føler at filmen viser en misvisende tolkning av dagens virkelighet i Uganda.

«Å kalle denne kampanjen en feiltolkning er en underdrivelse. Selv om filmen setter søkelyset på at Kony, en mann tiltalt for krigsforbrytelser av Den internasjonale straffedomstolen i 2005, fortsatt er på frifot, er skildringene av hans påståtte forbrytelser i Nord-Uganda fra en svunnet tid,» skriver Izama på sin egen nettside.

Gruppen har også blitt anklaget for å ha brukt mye av pengene de har samlet inn på lønninger, reiser og filmutstyr.

Svarer på kritikken

KONY 2012

En plakat fra Kony 2012-kampanjen sammenligner Joseph Kony med Osama bin Laden og Hitler.

Foto: Fra KONY 2012 kampanjen

Organisasjonen svarte grundig på kritikken i et blogginnlegg på sine hjemmesider på onsdag.

– Vårt økonomiske regnskap er tilgjengelig på nettet for alle som vil se, skriver gruppen.

Jedediah Jenkins, en av gruppens grunnleggere sa til The Washington Post at kritikken av gruppen var «kortsiktig.»

– Formålet med filmen er å få unge folk til å bry seg om noe som skjer på den andre siden av verden, en sak som ikke nødvendigvis påvirker dem personlig, sier Jenkins.

SISTE NYTT

Siste nytt