Sykling i Detroit
Foto: Carlos Osorio / Ap

Motown har blitt til biketown

For tre år siden gikk den gamle bilbyen konkurs, nå er Detroit i ferd med å reise seg og sykle videre.

Historiene er kjente og bilde mange. USAs en gang tredje største by og sentrum for verdens bilindustri: Konkurs, forlatt og gjengrodd.

Detroit har vært selve symbolet på den økonomiske krasjen USA har opplevd de siste årene.

Sykkelbyen

Nå skrur byen vrakdelene sammen igjen, og til manges store overraskelse har det blitt til sykler.

Flere tusen deltar i de ukentlige arrangementene Slow Roll Detroit. Der folk samles hver mandag i sommerhalvåret, i det en gang så fattige og forlatte sentrum, for å sykle.

Og det er flere som har fått øyene opp for fenomenet. I 2014 laget Apple en stor reklamekampanje med grunnleggerne Jason Hall og Slow Roll i hovedrollene.

– Vi ville bare vise alle hvor vakker vi synes Detroit er, og det er vanskelig å forklare folk. Derfor begynte vi med disse sykkelturene, fortalte Hall Ted Talk.

For det mangler ikke på asfalterte veier i byen som for bare 50 år siden hadde over 2 millioner innbyggere. Nå kan de 700.000 som bor i byen boltre seg på et veinett som var beregnet for fire ganger så mange. Og det gir nesten uante muligheter for sykelister.

– Vi kjenner alle det store skillet i Detroit langs 8 mile road (veien som skiller de fattige sentrumsområdene og de rike forstedene journ.anm.). Disse sykkelturene knuser disse forskjellene. Her er det ingen klasseskiller, sier Hall til Blac.

Nå satser byen på at 2016 blir det store sykkelåret og har allerede lansert store planer for hvordan sykkelnettet skal utbygges. Og dette gir ringvirkninger.

Store byggeprosjekter

Sentrum eller Downtown i Detroit har lenge vært det fattigste og farligste området i byen.

Etter at de store bilfabrikkene på slutten av 60-tallet flyttet produksjonen ut av byen og erstattet 130.000 arbeidsplasser med maskiner, følte mange svarte seg diskriminert og dårlig behandlet. Noe som førte til at rasemotsetningene, i det som var et viktig samlingsstedene for den amerikanske borgerrettsbevegelsen, vokste.

Og det hele toppet seg med de dramatiske opptøyene i 1967.

Veldig kort fortalt så flyttet altså den hvite middelklassen ut til forstedene utenfor byen og tok skattepengene og kjøpesentrene med seg. Noe som utarmet sentrumsområdene der fattige og arbeidsledige svarte med lav utdanning flyttet inn. Slik at byen for hvert år forandret karakter og de indre bydelene sank mer og mer ned i fattigdommen.

Nå har pendelen snudd, og sentrum rustes og pusses opp for milliarder. Store eiendomsmoguler har rykket inn med sine investeringer, og heisekraner og arbeidshjelmer er godt synlig der det bare for få år siden var gjengrodde veier og falleferdige hus.

Byggearbeid i Detroit

Store deler av sentrum av Detroit er nå gjort om til en stor byggeplass.

Foto: REBECCA COOK / Reuters

– Vi har ennå ikke sett toppen, og vi gleder oss til året som ligger foran oss, sier Kim Ketai, som er sjef for selskapet Bedrock Real Estate Service som har investert og 2 milliarder dollar i total renovering av over 80 eiendommer i området, ifølge avisen The Detroit News.

Målet er å lokke flere godt utdannede middelklassefamilier til å flytte tilbake i de flere tusen leilighetene som nå bygges i områdene Downdown, Midtown og Corktown.

– Tusenvis av nye innbyggere i disse områdene vil skape grunnlag for nye foretninger og skape et mer livlig sentrum. Og en vekst i innbyggertallet er helt essensielt for at dette skal lykkes, sier jusprofessoren fra Wayne State University som har spesialisert seg på eiendomsutvikling, John Mogk til Detroit Free Press.

Og byggeboomen skyldes en etterspørsel i markedet og et ønske fra unge, utdannede som vil bo i sykkelavstand til jobben.

En trend som var helt utenkelig for bare fem år siden, ifølge lokalavisen, da folk faktisk fikk betalt for å bosette seg i disse områdene.

Amerikansk økonomi

USAs økonomi har, som resten av verden de siste årene, fulgt et mønster som har vekslet mellom deflasjon og inflasjonsdempende tiltak. Nedgangen i kinesisk økonomi, svikten i Japan og sammenbruddene i Brasil og Argentina og en eurosone å kanten av stupet.

Alt har ført til en fallende etterspørsel av alle typer varer og en slags «alle lands kamp mot alle».

Noe som har vært en bitter pille for den amerikanske økonomien å svelge, siden den bedre enn mange andre tilpasset seg resesjonen i 2013 og kuttet sitt handelsunderskudd, for igjen å bli oversvømt av billig import og se ytterligere nedgang i eksporten, samt en svekket dollar.

– Skjevheten har skylda

Kalle Moene

Kalle Moene er bekymret for den skjeve fordelingene i amerikansk økonomi.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Fra sitt kontor i 12. etasje på Universitetet i Oslo er ikke professor i økonomi Kalle Moene overrasket over at det er den gamle industribyen Detroit som nå våkner til liv igjen.

– Konkurs er jo en slags renselseprosess som gir en ny start i hvert fall for området. Så prisene på tomter og andre ting får muligheter til å vokse opp igjen. Slik at kriser kan skape mulighet for ny oppgang, sier Moene, før han utdyper:

– Det er skapt nye jobber og det er en ekspansjon i tradisjonell industri. Det ser derfor ut som deler av de gamle byene i USA får et nytt oppsving nå. Trolig på grunn av at nedturen har vært så kraftig akkurat her og ny industri kommer og tar deres plass, sier Moene til NRK.

Men det er noen store skjær i sjøen. Rikdommen og verdiskapningen er ikke likt fordelt. Og det bekymrer den sykkelinteresserte økonomiprofessoren.

– Det tyder på at det går riktig vei for USA akkurat på dette området. Man skaper flere jobber og får litt mer økonomisk vekst enn tidligere. Og hvis det er riktig at dette bidrar til reallønnsøkning for store deler av befolkningen, så går det riktig vei. Men den store bremseklossen i amerikansk økonomi er den store ulikheten i det amerikanske samfunnet.

For ifølge Moene så er det for få som får for mye, og Pulitzer-prosjektet til Tampa Bay Times sjekket i begynnelsen av februar Bernie Sanders påstand om at det kun er den rikeste prosenten av befolkningen som har fått en lønnsøkning. Noe som ikke var langt unna sannheten.

– Lønnsutvikling har mer eller mindre stagnert siden 90-tallet for store deler av befolkningen. Så i perioden der økonomien vokste, gikk gevinsten til de aller rikeste. Og da er det vanskelig å få til prosjekter på steder som Detroit og få til oppofringer av kollektiv natur når gevinsten av dette kollektive arbeidet går til de aller rikeste, sier Moene.

Men i Detorit, Michigan, så jobber de uansett videre for at den byen og delstaten skal bli mindre avhengig av biler og mer tilrettelagt for sykler og offentlig transport.