En video redigert og publisert av USAs utenriksdepartement åpner med bilder av en mann på bakken, bundet og med hette på hodet. Over ham står en IS-kriger som fyrer av et håndvåpen og henretter mannen.
– Løp. Gå ikke til IS-land, står det i grafikk over bildene i videoen.
Den er en del av en kampanje fra USA rettet mot unge muslimer. Målet er å unngå at de radikaliseres og verver seg til ekstremistiske grupper som IS.
Virkemidlene er publisering i sosiale medier på flere språk.
Det som publiseres bruker til dels sterke virkemidler:
- henrettelser ved skudd rett mot hodet
- korsfestelser
- personer som kastes utfor stup
- offentlig pisking
- døde og skadde mennesker
USAs utenriksdepartement kaller kampanjen «Think Again, Turn Away», og opplyser at de har publisert materiale både på arabisk, urdu og andre språk. I det siste har de økt produksjonen på engelsk.
– Målgruppen er potensielle rekrutter og sympatisører av ekstreme grupper. Vi vil vise brutaliteten til terrororganisasjonene, inkonsistente deler av budskapet deres, at mye av det ikke stemmer med islam, sa talskvinne Marie Harf i USAs utenriksdepartement fredag.
Håpet er å avskrekke og overtale slik at færre verves.
– Det er for at de skal skjønne at de ikke bør slutte seg til IS og andre grupper, sa Harf.
Minotenk: – Viktig med motinformasjon
Daglig leder i Minotenk, Linda Alzaghari, sier til NRK at strategien der USA møter ekstremister som IS på deres egen banehalvdel med videoer på nettet er interessant.
– Jeg er veldig enig i hvordan de tenker ved å lage mot-historier. For hos mange av dem som radikaliseres etableres det helt egne verdensbilder, og da er det viktig å kontre det med annen informasjon. Likevel er det ikke sikkert at akkurat slike virkemidler som her fungerer, sier Alzaghari.
Minotenk-lederen er likevel usikker på om amerikanerne treffer med virkemidlene, og mener de må være svært oppmerksomme på hvordan de allerede oppfattes av mange muslimer.
– Mange unge har sett mye verre klipp enn det som brukes her fordi de spres via Facebook og Twitter. Videoene fra IS kan ofte være mye sterkere enn det amerikanske myndigheter har valgt å bruke, sier hun.
– Når de fram til målgruppen med dette?
– Nei, ikke med denne videoen. For mange unge muslimer er ganske kritiske til USA, og mener de også har noe av skylden for at IS eksisterer, svarer Alzaghari.
Hun mener blant annet at budskapet kunne ha hatt mer effekt om det hadde kommet fra en islamsk organisasjon.
– Norge burde ha sosiale medier-politi
Minotenk-lederen mener myndighetene bør være mer til stede på nett, og forteller at sosiale medier har senket terskelen for å spre informasjon og publisere. Dermed har de vært viktige for en del av de ekstreme gruppene.
– Propagandakrigen på nettet er veldig viktig fordi en del unge bruker sosiale medier mer som kilde til informasjon enn tradisjonelle medier. De mener til dels at tradisjonelle medier er talerør for offisiell politikk i ulike stater, sier Linda Alzaghari.
Derfor mener hun at motinformasjon i slike kanaler kan være viktig.
– Bør norske myndigheter være aktiv med slik mot-info?
– Norge bør helt klart bidrag med motinformasjon, og da også styrke de som kan bidra som motstemmer til ekstremistene. For min erfaring er at det kan være belastende å diskutere og si disse midt imot, svarer hun.
Høyre-Frp-regjeringen har det siste året lansert en ny handlingsplan mot radikalisering. I planen ligger mange ulike virkemidler, men ikke direkte publisering av mot-informasjon eller mot-propaganda fra myndighetene på nettet.
Les:
NRK har forsøkt å få en kommentar fra Justisdepartementet som koordinerer arbeidet med handlingsplanen mot radikalisering, men politisk ledelse var ikke tilgjengelig i helgen og vil derfor svare mandag.
Les:
Alzaghari mener også at politiet må være på nettet.
– Politiet må også være der fordi det har ikke gått helt opp for alle at sosiale medier er en del av det virkelige liv. Det virkelige liv der det er grenser for hva som er akseptabelt, sier hun.
Hun ønsker seg patruljer fra politiet i sosiale medier rett og slett.
– Patruljerende politi på sosiale medier tror jeg er på høy tid, sier Alzaghari.
Slike tiltak er nevnt i regjeringens handlingsplan, men det er uklart hvordan det vil gjennomføres i detalj.