Hopp til innhold

Her skapes Norges it-fremtid

London (NRK): Mens økonomene klør seg i hodet over hva oljeprisfallet får å si for Norge fremover, har en liten gruppe norske gründere fått innpass i et eksklusivt teknologimiljø i London. De forsøker lage det vi vil ha i fremtiden.

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth på besøk i Level 39

Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth sjekker ut hva ressursene deres går til når de backer norske selskaper i utlandet. Hun håper å finne ut hva Norge skal leve av etter olje- og gassindustrien.

Foto: Espen Aas / NRK

Reisen tar riktignok bare 14 minutter med tuben, fra Waterloo-stasjon til Canary Wharf-stasjon, men det føles nesten som om en reise gjennom minst ett århundre, kanskje to.

Du starter i det velkjente tradisjonelle London, og ender opp i det høyst moderne «nye» London.

En av Londons mest iøynefallende skyskrapere og den nest høyeste står her, Canada Square One, den med pyramiden på toppen.

Canada Square One i London

Det er altså her, oppe i etasjene, det skjer. Et nytt Silicon Valley i London.

Foto: Espen Aas / NRK

I 39. etasje ligger Level39, et slags nirvana for oppstartsbedrifter.

Her sitter mange av selskapene vi kanskje kommer til å snakke om i fremtiden, her gjør de seg klare for investorer, her får kanskje fullført drømmene sine.

Ruger på norske ideer

Listen av gründere som har søkt om medlemskap i Level39 er milelang, 800 rakk å søke om plass før de måtte si stopp for en stund. Av dem har 150 fått arbeidsplass i den gjeve etasjen. Et par av dem er norske, deriblant selskapet Penetrace.

– Det er virkelig en følelse av å ha ti eksamener på en gang, sier gründer og daglig leder Henning Tunsli om å være i Level39.

Penetrace har kort fortalt utviklet en programvare som måler hva selskaper får igjen for reklameinvesteringene sine. Ikke hva reklamebransjen sier du kan tjene, men hva du faktisk tjener på annonseringen.

Inntil nylig har Norge og Norden vært satsingsområdet, men nå ønsker Tunsli seg større tumleplass.

– Det er et kjempepotensial der ute, og det interessante er at når du etablerer deg i London, så er det ikke en etablering i UK, men i Europa. Selskapene er internasjonale, og grensene er ikke der lenger, sier han.

Norsk plasteventyr klar for verden

Det andre norske selskapet som har fått innpass i den høyst eksklusive etasjen, er Thin Film Electronics, et veletablert og børsnotert selskap i Norge, men med internasjonale ambisjoner.

Gründer Henning Tunsli i det norske selskapet Penetrace

Det andre er Penetrace og Henning Tunsli, som satser på teknologibaserte reklameanalyser.

Foto: Espen Aas / NRK
Sjefen i det norske selskapet Thin Film Electronics, Davor P. Sutja

Thin Film Electronics og Davor P. Sutja er ett av to norske selskaper som har fått innpass i Level 39.

Foto: Espen Aas / NRK

Selskapet arbeider med å erstatte dyre elektronikkløsninger som i dag er basert på silisium, med billige elektronikk, basert på plast.

Toppsjef Davor Peter Sutja demonstrerer villig med å rulle ut en diger plastrull full av strekkoder som ifølge ham kan plassere både kretser og minne på det aller meste, «tingenes internett» som det kalles.

– Riktig informasjon til riktig tid, ikke bare store mengder av det, men presis informasjon man kan agere på, oppsummerer han ivrig.

Thin Films teknologi vil gjøre det mulig å plassere elektronikk på mer eller mindre alt, i hjemmet og utenfor, fordi kostnadene vil være dramatisk lavere enn i dag.

Melken i kjøleskapet kan fortelle at utløpsdatoen nærmer seg, osten kan fortelle at den står i feil temperatur og så videre. Med dagens løsninger begrenses teknologien til datamaskiner, telefoner, biler og andre høykostprodukter.

Norsk statsstøtte på suksessleting

De to norske selskapene har ikke kommet hit helt uten hjelp. Innovasjon Norge har via sitt London-kontor hjulpet dem på veien med kontakter og midler.

Innovasjon Norges nye toppsjef Anita Krohn Traaseth er for tiden på en slags inspeksjonsturne for å se hva alle milliardene brukes på, og nå er turen kommet til London og selskapene som kanskje kan være med på å skape det vi skal leve av etter oljen.

– Vi forvalter mellom 27 og 28 milliarder kroner, og det å måle det vi gjør, kommer vi til å bli enda bedre på fremover. Men vi må også huske at vi er i bransjen for «failures», sier Traaseth.

– Vi vet at 75–80 prosentene av selskapene vi gir støtte, de kommer ikke til å leve de neste fem årene. Det er derfor vi finnes, for å ta den risikoen privatmarkedet ikke tør ta i, sier hun.

På ferden gjennom Level39 tar Traaseth ivrig bilder med mobiltelefonen, stiller spørsmål og noterer svarene. Dette er ett av Europas mest høyteknologiske steder, på svært kort tid har mange trukket mot Canary Wharf-området i Øst-London for å ta del i det som skjer her.

Leter etter de med høyest potensial

Selv om Innovasjon Norge må regne med at mange av selskapene de gir starthjelp til ikke kommer videre, er det stas med dem som skaper vekst og inntjening. I dette miljøet kan veien være kort til suksess.

Som guide har «innovasjonssjefen» mannen som langt på vei bestemmer hvem som får være her eller ikke, Eric van der Klej, Level39s sjef.

En svært energisk herre som i det ene øyeblikket demonstrerer hvordan deres supersmarte kaffemaskin styres fra et nettbrett, for deretter å vise frem en hypermoderne søvn-pod(!) hvor folk kan finne den perfekte søvnen for seg selv. (Se bilde av søvn-pod'en i billedgalleriet.) I et forrykende tempo durer han gjennom lokalene og forsøker forklare alt som produseres og tenkes ut.

Eric van der Klej i Level 39

Eric van der Klej er mannen som bestemmer hvem som får komme inn i Level 39. Her med den populære kakeklokken som hver ettermiddag varsler 150 gründerbedrifter om at det er nybakte kaker å få.

Foto: Espen Aas / NRK

Det viktigste tidspunktet på dagen er likevel ikke så høyteknologisk, det er klokken 15 hvor han ringer med en liten bjelle, da serveres rykende ferske småkaker til gründerne.

Det er et så hellig tidspunkt at det er så vidt han tør demonstrere bjellen for oss.

– Det vi driver med her er å få fart på de oppstartsselskapene med høyest potensial til å gjøre dem så suksessfulle som mulig, sier han ivrig.

– Hvordan plukker du ut de rette selskapene?

Nøye, ler han og smiler lurt. Men legger til at gründerne må ha noe å vise frem, en prototyp. De kan ikke bare komme med en idé. Investorene må vite hva slags produkter de putter penger i.

«Pengehjelperne»

I det samme bygget finnes det nemlig også dem som vil investere i det man tror kan bli til noe, som møter gründerne og vurderer ideene deres. For eksempel Mattias Ljungman i selskapet Atomico.

Ljungman og Atomico lever av å investere i lovende teknologiselskaper over hele verden, og Ljungman håper å snuse opp nye suksesser i London. En av partnerne hans grunnla i sin tid Skype, nå ser de videre inn i fremtiden.

– Hvordan plukker du ut de riktige selskapene, og gjør du det? vil NRK vite.

Jeg mener vi gjør det, sier Ljungman og lister opp en rekke selskaper, både i Skandinavia og utenfor som Atomico har investert i.

– Det viktigste med gründerselskapene er at de prøver å utvikle dagens teknologi, tar den med inn i den neste generasjonen og forsøker å bli ledende på det utvalgte området. Det er tøft å få til, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

"Søvnpod" hos Level 39

En egen såkalt 'søvnpod' hvor hard arbeidende gründere kan ta seg en power-nap. De velger seg en farge som gir et dempet lys inne i selve poden.

Foto: Espen Aas / NRK

De som har overlevd

Tre etasjer opp i den ikoniske skyskraperen, finnes Level42, som ikke har noe med den britiske funkpopgruppen fra 80-tallet å gjøre. Der holder selskapene som har klart å utvikle seg videre til.

Mange derfra både hjelper og investerer i selskapene tre etasjer lenger ned. En av dem er Bill Chute, direktør i et selskap ved navn Acadiant samtidig som han opererer som mentor for oppstartsselskapene.

Bill Chute i Level 39

Mens Bill Chute, som har erfaring fra både finans- og teknologiselskaper, hjelper oppstartsbedriftene med å forstå hvordan store investorer tenker.

Foto: Espen Aas / NRK

Mattias Ljungman i Atomico lever av å oppdage suksessbedriftene

Svenske Mattias Ljungman lever av å oppdage suksessbedriftene.

Foto: Espen Aas / NRK
– Fordi jeg har mye erfaring fra finansverdenen, hjelper jeg unge selskaper å forstå hvordan de skal kommunisere med de store investorene, jeg kan «oversette» språket for dem.

Jeg hjelper dem til å oppføre seg som et mer etablert selskap, forklarer Chute.

– Hvordan kan du plukke ut hvilke selskaper som overlever, og hvem som ikke gjør det?

– Det er omtrent umulig å si eksakt, det handler verken om statistikk eller tall. Jeg spiller på begge sider med mitt eget oppstartsselskap, for å se hvordan det vil klare seg.

– Jeg prøver å holde en finger både i den finansielle delen, men enda mer spennende er det innovative som skjer nede på Level39. Hver gang du introduserer en ny sensor i it-miljøet introduserer du samtidig en ny businessmulighet, så det er artig å se hva som kommer ut av det, sier Chute.

Og nettopp «se hva som kommer ut av det» er langt på vei det alt handler om på Level39, de forsøker å finne ut hva vi vil være opptatt av, lenge før vi vet det selv.

Kjemper frem norsk bredde

Sett med norske øyne, er dette bare en del av Norges fremtid, ifølge Innovasjon Norge-sjefen.

– Det viktigste for oss er å skape en mye større bredde for nyskapningskultur i Norge. Samtidig må vi gjøre som de gjør her i London, bestemme oss tydelig på HVA vi skal bli gode på.

– Vi skal ikke erstatte olje- og gassindustrien med én ny industri, vi skal ha flere industrier å stå på. Er det noe vi har lært om norsk økonomi de siste 40 årene, er at det er veldig sårbart å være avhengig av et produkt, konkluderer Anita Krohn Traaseth.

De siste 40 norske årene har utvilsomt vært godt oljesmurt, og mens oljeinntektene krymper, øker presset på å finne ut hva vi skal bli gode på. Det kan ligge i tech-miljøet i London, det kan ligge hjemme i Norge.

SISTE NYTT

Siste nytt