Hopp til innhold

Lar båtflyktninger seile sin egen sjø

Ved midnatt natt til lørdag avsluttet Italia programmet med å plukke opp båtflyktninger i Middelhavet. I løpet av ett år har over 150.000 mennesker blitt plukket opp av havet.

Gummibåt med flyktninger

Bilde fra den italienske marinen fra en redningsoperasjon utenfor Sicilia 14. september i år. Det italienske mannskapet på gummibåten som har reddet båtflyktningene har på seg vernedrakter.

Foto: MARINA MILITARE / AFP

Menn med munnbind

En gruppe menn som ble reddet under Mare Nostrum på vei av et italiensk marineskip i søritalienske Brindisi 15. september 2014.

Foto: DFF / AFP

Det italienske redningsprogrammet Mare Nostrum ble satt i gang etter en tragedie i oktober i fjor der 360 mennesker mistet livet da en båt med flyktninger sank.

Tragedien førte til sterke reaksjoner både i Italia og resten av Europa og den italienske regjeringen satte i verk et program for å unngå flere tragedier.

Programmet fikk navnet Mare Nostrum – latin for Vårt hav – det romerske havet for Middelhavet.

Reddet over 150.000

I løpet at det året Mare Nostrum har vært i drift, har programmet vært en suksess, selv om minst 3300 er druknet i sine forsøk på å nå Europa.

Skip fra den italienske marinen har reddet 153.000 båtflyktninger, desperate mennesker på vei fra Nord-Afrika til Europa. Nesten 1.000 er reddet bare på ett døgn denne uka.

Oppdraget har også vært populært blant mannskapene om bord på båtene.

– Jeg er stolt over det. Hva kan være mer nobelt enn å redde menn, kvinner og barn som på flukt fra krig og forfølgelse, sier kaptein Francesco Laghezza på den italienske marinens «San Giorgio» til nyhetsbyrået AFP.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Krigsskip ved kai

Italienske «San Giusto» ved kai i Crotone i Sør-Italia 25. august i år. Mannskapet gjør seg klare til å la de 1370 båtflyktningene de plukket opp på siste tok, gå i land.

Foto: ALFONSO DI VINCENZO / AFP

Slutt på finansieringen

Selv om Mare Nostrum er et italiensk prosjekt, har det delvis blitt finansiert av EU-midler.

I året siden tragedien utenfor den lille øya Lampedusa har EU finansiert Mare Nostrum med rundt 30 millioner euro, vel en kvart milliard norske kroner.

Italia har ikke søkt om flere penger, og har heller ikke penger til selv å finansiere prosjektet.

Marineskip i havet

Den italienske marinens Vega på tokt etter båtflyktninger mellom Italia og Libya 15. mai i år.

Foto: Giorgio Perottino / Reuters

Dermed er det fra midnatt natt til lørdag EUs grensemyndighet Frontex som får hovedansvaret for å redningsarbeidet med båtflyktningene i Middelhavet.

Operasjon Triton

EUs svar på krisen er en operasjon som har fått navn Triton. Der Mare Nostrum var et gammelt romersk begrep, er Triton sønnen til havguden Poseidon i gresk mytologi.

Operasjonen skal kunne bistå personer eller fartøyer i nød. Men Frontex' rolle er først og fremst å beskytte Schengen-områdets yttergrenser, ikke drive redningsarbeid som Mare Nostrum.

Den viktigste forskjellen er at skipene fra Mare Nostrum aktivt har lett etter båter med flyktninger som har vært i havsnød, så vil skipene fra Triton bare ta seg av de båtflyktningene de kommer over der de patruljerer.

Mens italienerne har brukt 9 millioner euro i måneden på redningsoperasjonene, er Tritons månedsbudsjett på 3 millioner euro.

Triton-styrken vil bestå av seks skip, to overvåkingsfly og et helikopter og vil for det meste patruljere innenfor italiensk territorialfarvann.

EU-fartøyene vil dermed ikke gå så nær Libya som de italienske har gjort og det er i farvannene nær Afrika mange av de 153.000 er blitt reddet.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Created by InfoDispatcher

Vanskeligere å ta menneskesmuglerne

Menneskesmuglerne som står bak de fleste av båtflyktningene beveger seg også sjeldent inn i italiensk farvann.

Måten bakmennene opererer på er ved å forlate flyktningene i synkeferdige båter i internasjonalt farvann, der de enten har blitt reddet av skip fra Mare Nostrum eller druknet når båtene deres sank.

Ved å patruljere i internasjonalt farvann under Mare Nostrum har det vært mulig å arrestere en del av smuglerne. Så langt er det arrestert 700 menneskesmuglere.

Kritikk fra menneskerettighetsorganisasjoner

Både Human Rights Watch og Amnesty International frykter for situasjonen når Mare Nostrum erstattes av Triton.

– Operasjon Triton er ingen erstatter for Mare Nostrum. Dersom EU mener alvor med å forhindre tragedier i fremtiden, må Unionen gi Triton mandat og ressurser til å redde båter i hele Middelhavet, mener Judith Sunderland i Human Rights Watch.

Amnesty International skriver i en uttalelse at beslutningen om å legge ned Mare Nostrum vil sette livene til tusenvis av båtflyktninger i fare.

– Forslaget om at Triton skal erstatte Mare Nostrum kan få katastrofale og dødelige konsekvenser i Middelhavet, sier Amnestys direktør for Europa og Sentral-Asia, nederlandske John Dalhuisen.

SISTE NYTT

Siste nytt