NASA: Dette er «nye jorda»

Den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA har funnet en planet som minner mer om jordkloden enn noen annen planet som er funnet tidligere.

Se NASA-kunstneres fremstilling av den nye planeten.

Kepler-452b

En kunstners fremstilling av Kepler-452b.

Foto: NASA Ames/JPL-Caltech/T. Pyle

Den nye planeten har fått navnet Kepler-452b.

NASA skriver at det er en kombinasjon av forhold ved planeten som gjør at den minner mer om jordkloden enn noen annen planet som tidligere er oppdaget:

• Planeten er 60 prosent større enn jordkloden, men det er i denne sammenheng regnet som noenlunde av samme størrelse.
  • Den ligger i det som kalles den beboelige sonen til stjernen den går i bane rundt. Den beboelige sonen er der temperaturen er slik at vann – som er regnet som avgjørende for de former for liv vi kjenner til – kan være flytende.
  • Stjernen som planeten går i bane rundt er at av samme type – kalt G2 – som vår sol og har samme temperatur og masse.

– Dette spennende funnet tar oss et skritt nærmere å finne Jorda versjon 2, sier John Grunsfeld ved NASAs hovedkvarter i en uttalelse på organisasjonens hjemmeside.

Det er den minste planeten man har funnet så langt som ligger i den beboelige sonen.

Jorden og Kepler-452b.

Den nyoppdagede planeten Kepler-452b (t.h.) har en diameter som er 60 prosent større en jordens (t.v.).

Foto: HANDOUT-NASA/JPL-CALTECH/T.PYLE / AFP

Litt lenger år

Kepler-452b bruker 385 dager på å rotere rundt sin stjerne. Ett år vil dermed være 20 dager lenger enn på jorda.

Planeten ligger rundt fem prosent lenger unna stjernen sin, enn hva jorden ligger i forhold til solen.

Den nye planeten ligger cirka 1400 lysår unna, eller 10.000.000.000.000.000 kilometer.

Den ligger i stjernebildet Svanen – Cygnus på latinsk – og er en del av vår egen galakse, Melkeveien.

- Har hatt tid til å utvikle liv

Den nye planeten er seks milliarder år gammel, halvannen milliard år eldre enn jordkloden.

– Vi kan tenke på Kepler-452b som en eldre og større fetter av jorden, som gir oss en mulighet til å skjønne og tenke over jordklodens utvikling, sier Jon Jenkins, som leder dataanalysene ved NASAs forskningssenter i Moffett Field i California.

Så langt er det ikke funnet tegn til liv på Kepler-452b, men at planeten har eksistert så mye lenger, gjør også at det har vært lengre tid enn på jorden for at liv skal ha kunnet oppstå.

– Det gir en betydelig mulighet for at liv har kunnet oppstå, skulle alle de nødvendige ingredienser og forhold være til stede ved denne planeten, sier Jenkins.

Kepler-teleskopet

En NASA-kunstners tegning av Kepler-teleskopet.

Foto: HANDOUT-NASA/AMES/JPL-CALTECH / AFP

Funnet av rombasert teleskop

Den nye planeten ble funnet ved hjelp av det rombaserte teleskopet Kepler.

Keplerteleskopet brukes til å lete etter planeter som går i bane rundt andre stjerner enn vår egen – såkalte eksoplaneter. Det ble sendt opp fra jorden i mars 2009.

Keplerteleskopet oppdager planetene når de passerer foran sin egen sol, og dermed reduserer lysstyrken til stjernen med rundt én titusendel.

Teleskopet er kalt opp etter den tyske astronomen Johannes Kepler, som på 1600-tallet regnet ut lovene for planeters bevegelser.

Fant planet også i fjor

Kepler-186f

Kepler-186f, som ble oppdaget i 2014, ligger omtrent 500 lysår fra jorden.

Foto: NASA / Reuters

Kepler-452b er ikke den første planeten som oppdages ved hjelp av teleskopet, men den som ligner mest av de som er funnet hittil

I fjor ble Kepler-186f funnet, og da sa NASA at den var det nærmeste jorden man så langt hadde funnet.

Kepler-186f lå imidlertid såpass langt fra sin sol at den lå helt på grensen av det området hvor det kan eksistere liv.

Bare en av ti

NASA sa også i dag at ved hjelp av Keplerteleskopet har man nå oppdaget 521 nye mulige planeter.

Dermed er 4696 mulige planeter oppdaget siden teleskopet ble tatt i bruk for seks år siden.

For å forsikre seg om at de mulige planetene faktisk er planeter, må de for hver enkelt underkastet en grundig analyse

Det er en slik analyse som nå gjør at Kepler-452b er blitt bekreftet som en planet som ligner mye på jorden.

Ifølge NASA er det ytterligere ni andre planeter som har diametere som er mellom en og to ganger jordens, er i den beboelige sonen og har stjerner som minner om solen i størrelse og temperatur.

Når disse planetenes stjerner i tiden fremover blir analysert, kan det komme nye bekreftede planeter som minner enda mer enn vår egen enn Kepler-452b.

Teleskopet har gått i stykker

Keplerteleskopet sluttet å virke for to år siden etter at to av hjulene det bruker for å definere posisjonen sin sluttet å virke.

Før det skjedde hadde imidlertid det rombaserte teleskopet sendt tilbake enorme mengder data til jorden.

De dataene vil det ta flere år å analysere, og dermed kan det bli oppdaget stadig nye planater i årene som kommer, selv om teleskopet ikke lenger virker.