Hopp til innhold

Slik skal Costa Concordia fjernes

Cruiseskipet «Costa Concordia» skal fjernes før sommerferien, og ifølge cruiseselskapet kan Norge bli skipets siste stopp.

Cruiseskipet ligger fortsatt utenfor Italias vestkyst, på dagen to år etter at det grunnstøtte ved øya Giglio.

Mandag møtte flere av de overlevende opp for å markere toårsdagen for ulykken i rettslokalet der kaptein Francesco Schettino står tiltalt for uaktsomt drap.

Samtidig har italienske myndigheter og cruiseselskapet Costa Crociere redegjort for hvordan de endelig skal bli kvitt vraket.

Redningsaksjonen blir trolig den dyreste i sitt slag noensinne, med en anslått prislapp på minst 600 millioner euro, noe som tilsvarer over fem milliarder kroner.

I april begynner arbeidet med å feste 19 flytetanker langs sidene av skipet, i tillegg til elleve som allerede er på plass, melder Reuters.

Når alle er på plass og været tillater det, skal tankene fylles med luft slik at skipet blir hevet fra havbunnen. Denne jobben kan ta opptil ti dager, skriver AFP.

Deretter kan det kan taues til opphugging. Hvor det blir, er imidlertid ikke bestemt ennå.

Kan havne i Norge

Ifølge Reuters er det ventet at tolv skipsopphuggere kommer til å legge inn bud på vraket av «Costa Concordia».

Flere av dem skal ha blitt kontaktet og invitert til å legge inn bud.

Direktør Michael Thamm i cruiseselskapet Costa Crociere sier det hevder det finnes interesserte aktører i Italia, England, Tyrkia, Frankrike, Kina, Nederland og Norge. Budrunden skal allerede være i gang.

Det er ikke kjent hvilken norsk aktør som har fått tilbudet. Daglig leder ved Fosen gjenvinning, Knut Grinde, tror det er lite sannsynlig at skipet faktisk havner i Norge.

– Det er nok usannsynlig at Norge er aktuelt på pris, spesielt når man skal konkurrere med for eksempel Tyskland. Bare slepekostnadene blir formidable, det kommer til å koste mange millioner. Jeg tror nok Tyrkia eller Tyskland er mest aktuelle, sier Grinde til NRK.

Italias miljøvernminister, Andrea Orlando, sier myndighetene ville foretrekke at skipet blir hugget opp i Italia. De fire aktuelle italienske havnene kan imidlertid bli nødt til å gjøre en rekke utbedringer for å klare oppgaven.

For å ta imot skipet trengs en havn som er minst 20 meter dyp. En avgjørelse er ventet i februar eller mars.

Les også: Costa Concordia på rett kjøl

Skal være borte før sommerferien

Ifølge italienske myndigheter og Costa Crociere skal vraket være fjernet i løpet av juni, før turistsesongen begynner for alvor.

– Denne hendelsen er en del av vårt DNA, og oppdraget vårt er å forsikre oss om at det aldri skjer igjen. Vi føler oss trygge på at vi får fjernet dette skipet fra øya i løpet av juni, sier Thamm.

Thamm lover at Costa Crociere skal ta ansvar for hele prosessen.

– Det var vårt skip og det var vår kaptein som skapte problemet, så da vil vi også løse problemet. Vi kommer til å beholde eierskapet helt til siste minutt, sier Thamm.

Rettssaken mot kaptein Francesco Schettino gjenopptas mandag.

Les: Fem dømt i Costa Concordia-forliset
Les: Concordia-kapteinen ber om unnskyldning

SISTE NYTT

Siste nytt