Hopp til innhold

– Ble fløyet på en rasjonell måte

Teoriene om hvorfor og hvordan flyet med 239 passasjerer kan ha styrtet i sør i Indiahavet opptar pårørende, medier og vanlige folk over hele verden.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «MH370-styrten» i nytt vindu

Ifølge den britiske avisa The Telegraph mener kilder i etterforskningen at selvmord er en stadig hetere teori.

Mandag ble det kjent at flyet, som var på vei fra Malaysias hovedstad Kuala Lumpur til Beijing, skal ha gått ned i den sørlige delen av Indiahavet – langt unna sin opprinnelige rute. Det er allerede kjent at flyet tok en uventet sving vestover i luftrommet over Malaysia, etter at det hadde sin siste kontakt med sivil radar.

Dersom flyet skal ha gått ned i den sørlige delen av Det indiske hav, må det i tillegg ha gjort en skarp sving sørover.

De pårørende er desperate etter å få svar, men på en pressekonferanse tirsdag snakket malaysiske myndigheter mest om hvordan de har analysert seg fram til det mulige funnstedet.

Foreløpig har det ikke kommet noen offisielle uttalelser om hvordan eller hvorfor de over 200 passasjerene har mistet livet.

Selvmord

Etter at det mulige styrtområdet ble kjent, har flere eksperter kommet med nye teorier om hva som kan ha skjedd med det savnede flyet. Kilder som angivelig skal ha god kjennskap til etterforskningen sier til den britiske avisa The Telegraph at mye tyder på at styrten kom som følge av et selvmord.

Ifølge etterforskerne kan ikke en teknisk feil eller brann forklare flyets unormale retningsendring, eller hvorfor kommunikasjonssystemet skal ha blitt skrudd av – flere timer før det gikk ned.

Ifølge etterforskerne The Telegraph har snakket med, tyder analysen av flymønsteret på at MH370 «ble fløyet på en rasjonell måte».

– Dette har vært en villet handling fra noen om bord som må ha hatt detaljkunnskap for å gjøre det, sier kilden til avisa, og legger til at det ikke er mulig å peke på et klart motiv.

Artikkelen fortsetter under kartet.

MH370s rute

Hevder FBI ønsker avhør

Det har tidligere blitt spekulert i at kapteinene på det savnede flyet, Zaharie Ahmad Shah, kan ha kapret MH370. Ifølge International Business Times skal FBI ha presset malaysiske etterforskere til å avhøre Shahs kone, ettersom man tror hun vet noe om Shahs mentale tilstand før han satte seg i cockpiten.

Flere medier har meldt at Shah støttet den opposisjonslederen Anwar Ibrahim, som var involvert i en rettssak i dagene før MH370 tok av fra Kuala Lumpur. Det har også blitt meldt om ekteskapelige problemer.

Ifølge International Business Times var ikke Shah lenger i et forhold med kona, men skriver at de to kun bodde sammen på grunn av barna.

Det har også vært kjent at Shah hadde en flysimulator hjemme hos seg selv. Etter at denne ble undersøkt, var det klart at flere filer var slettet, skriver International Business Times.

Ifølge The Mail skal Shah også ha blitt oppringt av en ukjent kvinne før flyet tok av, natt til 8. mars. Nummeret ble sporet, men skal angivelig være registrert på et falskt navn.

Falt etter skarp sving

Andre opplysninger som har kommet frem de siste dagene, kan imidlertid tyde på at en uforutsett hendelse – som en brann – er årsaken til flystyrten.

Ifølge CNN viser militær radar at MH370 falt kraftig etter at det tok en skarp sving over Sør-Kinahavet, mot Malakkastredet. En kilde med god kjennskap til etterforskningen sier til CNN at flyet fløy så lavt som 12.000 fot før det forsvant fra radaren. Før svingen skal flyet ha holdt en høyde på 35.000 fot.

Den skarpe svingen ser ut til å ha vært tilsiktet, ettersom en Boeing 777 vil ha brukt to minutter på å utføre den, og piloten dermed ville hatt tid til å sende ut eventuelle nødmeldinger.

Myndighetene har opplyst at flyet ikke sendte noen nødmeldinger. Eksperter åpner imidlertid for at pilotene kan ha forsøkt, for så å ha blitt hindret av tekniske feil.

CNNs kilde sier at området MH370 fløy inn i etter den skarpe svingen er tungt trafikkert. Den lave høyden ville, ifølge kilden, gjøre det mulig å unngå denne trafikken. Ifølge CNNs ekspert på luftfart, Miles O'Brien, er opplysningene viktige.

Han mener den skarpe svingen kan bety at noe uforutsett kan ha skjedd i luften, og at piloten deretter har gått ned til å 10.000 fot. Dette for å hindre dekompresjon i kabinen. Dette forklarere imidlertid ikke hvorfor flyet skal ha fortsatt i flere timer, før det gikk ned.

Flere andre eksperter CNN har snakket med er enige i at de nye opplysningene er viktige, samtidig som de advarer mot å trekke forhastede konklusjoner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Pårørende demonstrerer i Beijing etter at de savnede på MH370 er antatt å være døde

Pårørende demonstrerte i Beijing, etter at det ble kjent at MH370 etter alt å dømme har styrtet. Flere av de pårørende var så opprørte at de kollapset.

Foto: JASON LEE / Reuters

Tidsnød

Mandag ble de pårørendes verste frykt langt på vei en realitet, da Malaysias statsminister Najib Razak sa at alle de over 200 passasjerene om bord trolig hadde omkommet.

Razak sa også at flyet trolig har gått ned i et område om lag 2300 km vest for Perth i Australia. Det mest omfattende søket etter flyet og vrakrestene ble også satt på vent tirsdag, på grunn av svært dårlig vær i søkeområdet.

Det er dårlig nytt for de pårørende, som håper på svar fra flyets ferdskriver, eller «svarte boks». Den såkalte svarte boksen består i realiteten av to enheter. Den ene tar opp samtaler i cockpiten, den andre registrerer ferddata.

Disse sender ut et signal som skal gjøre dem lettere å finne. Problemet er imidlertid at batteriet i disse boksene bare gjør det mulig å sende ut signaler i 30 dager.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Indonesia

Suwarni, moren til Sugianto LO – som var om bord på MH37 med sin kone Vinny, holder opp et bilde av sønnen i Medan, Indonesia.

Foto: Binsar Bakkara / Ap

12 dager

Søket etter MH370, som forsvant natt til 8 mars, lokal tid, er allerede inne i sin tredje uke.

Så langt har man ikke vært i stand til å finne vrakgods man er sikre på at stammer fra MH370, til tross for flere mulige funn. Malaysias fungerende transportminister tirsdag opplyste om at leteområdet er snevret inn til 1,6 millioner kvadratkilometer.

– Man kunne ikke ha funnet et verre område i verden å styrte, sier Charitha Pattiaratchi, professor ved University of Western Australia's Ocean Institute til The Telegraph.

Ifølge Wall Street Journal gjenstår bare 12 dager, før de svarte boksene slutter å sende ut signaler. Malaysiske myndigheter opplyste tirsdag at utstyret som er best egnet til å finne de svarte boksene, vil ankomme søkeområdet i begynnelsen av april.

Letingen etter det savnede malaysiske passasjerflyet er midlertidig innstilt på grunn av dårlig vær i søkeområdet utenfor vestkysten av Australia. I Beijing krever rasende pårørende svar fra malaysiske myndigheter om hva som har skjedd med de som var ombord i flyet:

Letingen etter det savnede malaysiske passasjerflyet er midlertidig innstilt på grunn av dårlig vær i søkeområdet utenfor vestkysten av Australia. I Beijing krever rasende pårørende svar fra malaysiske myndigheter om hva som har skjedd med dem som var om bord i flyet.

SISTE NYTT

Siste nytt