Fra 1. oktober klokka 12.00 åpner den nye strekningen på E18, mellom Gulli og Langåker, for 110 km/t.
Men den hastigheten får du ikke lov til å holde hele døgnet.
Mellom klokka 07.30 og 08.30 settes hastigheten ned til 80 km/t forbi Aulerød-krysset i Tønsberg.
Det samme gjelder sørover på ettermiddagen. Da settes hastigheten ned til 80 km/t i Natvall-krysset fra klokka 15.30 til 16.45.
– Det er fordi vi har registrert at det er litt køproblemer på E18, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Steinar Aspen, til NRK.no.
– Det er for å varsle bilistene om at det kan være kø som slår tilbake fra lokalveisystemet, og da er det fornuftig å sette ned hastigheten lite grann, fordi da kan det være saktegående trafikk på E18 akkurat ved avkjøringene, forklarer Aspen.
– Hvordan tror dere bilistene reagerer på dette?
– Jeg håper at den viktigste beskjeden er at det blir 100 km/t, for det er det som er den generelle hastigheten på E18. Og så vil det i to av døgnets 24 timer være litt nedsatt hastighet på to punkter.
Les også:
Prøveprosjekt
Prosjektet E18 Gulli–Langåker ble offisielt åpnet for fire felt den 4. juli i år. Men det er først nå veien åpnes for hastigheter over 80 km/t.
Statens vegvesen påpeker at 80 km/t i rushtiden ikke vil bli stående som en fast fartsgrense.
– Vi kan gjerne kalle det et prøveprosjekt, for, spesielt ved Natvall-krysset i Sandefjord, er vi litt overrasket over at det er kø. Så vi kommer inn å se på løsninger om å justere litt på området, slik at trafikken skal flyte litt bedre, sier Aspen og legger til:
– Så det er en midlertidig periode, inntil vi regner med at vi også går opp til 110 km/t på de punktene.
Les også:
Snart vinter og snø
Det at vi nærmer oss vinter og andre kjøreforhold har ikke vært avgjørende for Statens vegvesen. Veien skal være god nok for disse hastighetene.
– Vi har valgt å følge det opplegget som har vært lansert på store deler av motorveinettet rundt omkring Oslo. E18 skal i utgangspunktet være «svart vei» som vi kaller det. Det skal ikke være veldig ofte det er glatte partier. Det skal være en vei med god friksjon og sikkert å kjøre på også om vinteren.
– Men det er ikke noe krav å kjøre 110 km/t. Man bør kjøre etter forholdene?
– Ja, du verden. Det burde jeg ha sagt og ikke du. Men da har du lært noe du kan bringe videre til andre, avslutter Aspen.