Da Miljødirektoratet i 2011
for miljøskadelig avfall, ble det understreket at marinaene har plikt til å hindre forurensning. Nå følges henstillingen opp, sier direktoratets leder av seksjon for avfallsbehandling og grunnforurensning, Thomas Hartnik.– Vi vil at kystkommunene lager en samlet plan for sine småbåthavner.
Ikke kapasitet
Hartnik sier at forurensning på land, for eksempel på opplagsplasser, ikke omfattes av en slik plan. Mange års puss og rengjøring av båter ligger som miljøskadelig avfall i grunnen mange steder.
– Vi ønsker å gjøre noe med denne delen av havnene også, men vi har ikke kapasitet til det nå. Men jeg minner om at det fortsatt er forbudt å forurense, og det er alltid billigere å forebygge enn å rydde opp etterpå.
Søppel fra båtturen
I Vestfold har ikke alle kystkommunene svart innen fristen 1. juli. Senioringeniør Berit Løkken sier at denne avfallsplanen først og fremst omfatter den typen avfall man har med seg etter en tur på sjøen.
– Mange av båthavnene har allerede ordninger for denne typen avfall. Men vi håper at gjennomgangen av de forskjellige avfallsordningene i kommunene kan bidra til enda bedre løsninger.
Folk dumper avfall
Men det er fortsatt mye å ta tak i. Ved siden av en avfallskonteiner på Sjøsenteret Vallø har noen plassert et ødelagt batteri, ei kanne med ukjent innhold og et stort, åpent kar med brukt olje i. Det liker Asbjørn Olafsen ved senteret dårlig.
– For oss skaper dette ekstra arbeid fordi vi må levere slikt avfall til en miljøstasjon. Det er som regel heller ikke båteierne som er de største synderne, men uvedkommende utenfra som kvitter seg med avfallet.
– Blitt noe bedre
Olafsen sier at dumping av avfall på denne måten har vært vanlig i mange år, men han synes han ser en bedring.
– Det har nok blitt noe bedre de 3–4 siste åra.