Har funnet vann i Mars-jord

Curiosity har analysert jordprøver og funnet vann - NASA-forskere mener det kan bli verdifullt for fremtidige astronauter.

Lågoppløysingsversjon av milliardpikselbilete tatt av Curiosity.

Curiosity har rulla rundt på Mars-overflata i 13 måneder, nå har den funnet vann.

Foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS

I forrige uke kom - den for noen nedslående - beskjeden om at Curiosity etter 13 måneder fortsatt ikke hadde funnet metan på Mars, noe som taler mot mikrobakterielt liv der

Nå har roveren sendt langt mer oppløftende nyheter fra Den røde planet - jordsmonnanalyser viser at Mars-overflata inneholder omtrent to prosent vann.

Vannyheten er en av mange som presenteres i fem rapporter som omhandler Curiosity-funn publisert i Science.

– Gode nyheter

Curiosity har tatt en liten klype jord fra området som kalles Rocknest, varma den opp til 835 °C , og dermed fått til å måle innholdet av forskjellige forbindelser i jorda.

Det viste seg at omtrent to prosent av jordvekta besto av vann. Det vil si at en kubikkfot med jord - omtrent 30 cm * 30 cm * 30 cm - inneholder drøyt én liter vann.

– Dette er gode nyheter for mennesker som skal utforske Mars. Siden jorda virker å være ganske lik over hele planeten kan man lett utvinne vann hvor som helst, sier Curiosity-forsker og rapportforfatter Laurie Leshin til BBC.

SAM - roverens jordanalyseinstrument - fant også spor av karbondioksid, oksygen, klor og svovelkomponenter.

Perklorat er dårlig nytt for mennesker

Astrogeolog Hans Amundsen er ikke veldig overraska over funnet.

– Vi visste jo at det var vannholdige mineraler på Mars, det har vi sett på avstand ved hjelp av spektroskopi. Men vi har uansett kommet oss et skritt videre - nå har de jo bestemt vannkonsentrasjonen i mineralene, sier han til NRK.no.

Det er ikke til å komme bort fra at mange av Mars-funnene umiddelbart blir knytta opp mot muligheten for en bemanna ferd dit i løpet av ikke så alt for mange år.

Vannfunnet er i så måte en god nyhet, det at forskerne også tror de har funnet mineralet perklorat i jorda er en tilsvarende dårlig en.

– Perklorat er et sært stoff som får ekstremt oksygenrike klorforbindelser. Hvis det kombineres med organisk materiale vil det eksplodere, noe som er dårlig nytt for håpet om å finne liv på overflata.

– Hvis jeg skulle skaffe meg vann på Mars ville jeg nok heller funnet meg noe is, sier Amundsen.