Hopp til innhold

Presenterte lynraskt transportsystem

I går fikk verden endelig vite mer om planene bak Hyperloop; et revolusjonerende fremkomstmiddel som skal overgå tog, fly, bil og båter i hurtighet og kostnader.

Hyperloop

Tre, to, en - start utskyting! Kapslene vil i teorien kunne bli skutt ut i en enorm fart og kjøre over 600 kilometer på en halvtime.

Foto: Telsa Motors

En hel verden ventet i spenning da mannen bak Hyperloop; et fremkomstmiddel med gjennomsnittsfart på over 1100 km/t, etter mange måneders spekulasjoner endelig avslørte flere detaljer om sitt nyeste påfunn.

Oppfinnelsen blir omtalt som «det femte fremkomstmiddelet», etter fly, bil, tog og båt.

Til tross for at prosjektet av enkelte har blitt karakterisert som «en gammeldags sience fiction-idé», var det ingen som lot være å lytte da Elon Musk presenterte ideen sent mandag kveld.

I en prosjektbeskrivelse på 57 sider forklarer Musk hva Hyperloop er og hvordan det fungerer.

Hyperloop skal være dobbelt så raskt som et normalt passasjerfly, og kunne frakte mennesker fra Los Angeles til San Francisco (ca. 610 km) på en halvtime.

Passasjerene transportes gjennom rør over bakken i tubelignende kapsler.

Solenergi

Musk har tidligere investert mye penger i solenergi, og nettopp solenergi spiller en sentral rolle i Hyperloop. På toppen av rørene vil oppfnneren ha solcellepaneler som skal gi kapslene nok strøm til å kunne være i drift.

«Kapslene vil ha mer strøm enn de klarer å bruke», skriver Musk i prosjektbeskrivelsen.

Musk beskriver Hyperloop som en slags blanding mellom et Concorde-fly, et air hockey-bord og en skinnekanon.

Han forklarer at kapslene har plass til over 12 personer, og at til og med biler kan få plass på innsiden.

Hyperloop

Kapslene vil transporteres gjennom rør.

Foto: Tesla Motors

Kapslene skal ikke gå på skinner, de skal være umulige å krasje og kunne lagre energi i opp til 24 timer. Ifølge Musk er transportsystemet estimert til å koste rundt en tidel av dagens høyhastighetstog.

Hyperloop skal fungere bra for byer som ligger opp til 1600 kilometer fra hverandre. For lengre distanser enn dette vil fly fungere bedre, skriver Musk, uten å forklare nærmere hvorfor.

Vår tids Petter Smart

Det er verdt å nevne at Elon Musk ikke er hvem som helst i teknologiverden. Entreprenøren har utviklet så forskjellige konsepter som betalingstjenesten PayPal, Falcon rakettsystem for NASA og den elektriske bilen Tesla.

Elon Musk

Entreprenøren Eton Musk står bak Hyperloop.

Foto: LUCY NICHOLSON / Reuters

Karakteren Tony Stark, spilt av Robert Downey Jr. i filmene om Iron Man er etter sigende inspirert av Musk.

– Dette er mannen som fikk elektriske biler til å kjøre fort da han fant opp Tesla, noe mange mennesker ikke trodde var mulig. Han er også sjefen for SpaceX, den eneste kommersielle romfartsselskapet som har klart å få til et samarbeid med den internasjonale romstasjonen (ISS), forklarer fysikeren Martin Archer fra Imperoal College London til BBC.

– Fremtiden skal være bedre enn fortiden

Ideen til Hyperloop skal Musk ha fått etter å ha fått etter å ha lest om den nye høyhastighetstogstrekningen i California som etter planen skal stå ferdig i 2028. Prosjektet er estimert til å koste 68 milliarder dollar, og toget skal ha en hastighet på ca. 210 km/t.

– Det fungerer faktisk dårligere enn å ta fly. Jeg blir litt lei meg når ting ikke blir bedre i fremtiden, sa Musk selv i en Google Hangout med Richard Branson forrige uke.

– Et annet eksempel er Concord-flyene som er satt på bakken for godt, og det faktum at det ikke finnes noen transportmåter som bryter lydmuren. Jeg syns det er trist. Man ønsker jo at fremtiden skal være bedre enn fortiden, det gjør i alle fall jeg, sa Musk.

Fordi Elon Musk har hendene fulle med sitt rakettbyggerselskap, kommer han til å legge planene om Hyperloop ut på nettet som en såkalt «open source» slik at alle som vil kan komme med innspill, endre eller prøve å bygge det.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.