Internett kommer i framtiden ikke til å se ut som det gjør i dag. Om få år vil den todimensjonale måten å bevege seg rundt på webben i stor grad være erstattet av en tredimensjonal verden. Det mener i hvert fall IBM.
Under konferansen Digital Hverdag i Bergen presenterte IBM denne uken sin satsing på det virtuelle nettet – representert ved den tredimensjonale nettverdenen Second Life, der selskapet har investert mye penger.
Second Life er et virtuelt samfunn med 3d-grafikk som likner på mange av våre dagers actionspill. Men det er mer en digitalt sosial arena enn et spill, der du chatter med andre brukere, kjøper ting du kan bruke i spillet, eller bygger ting som du kan selge til andre brukere.
Blant annet har BBC laget seg en tropisk øy i denne verdenen, der de i fjor arrangerte den virtuelle versjonen av festivalen BBCs Radio one Big Weekend.
Bransjen har stor tro på slike konsepter som blant annet kan komme til å bli Neste års MySpace.
IBM satser
IBM ønsker å tjene penger gjennom Second Life, som konsulent for andre bedrifter som ønsker å opprette virksomhet i nettsamfunnet – for bruk til for eksempel møtevirksomhet, kursvirksomhet, videopresentasjoner og lignende.
Så langt har selskapet investert 100 millioner kroner i prosjektet. Og det er bare starten. De tror at Second Life bare er begynnelsen på en ny trend.
- De virtuele verdnene på nettet er på omtrent samme stadiet som internett var i 1994-1995. Dette er fortsatt i startgropa, men vi i IBM tror at dette kommer til å ta av, forteller Jan Anders Thorsveen, også kalt Anders Lemmon inne i Second Life.
- Hvor mye satser dere dette nå?
- IBM ser på Second Life som en av fem ”emerging business oportunities” i en femårsplan for selskapet. Det betyr at dette er en av fem prosjekter vi satser aller mest på i årene som kommer.
Under sin visning av Second Life under Digital Hverdag denne uka fortalte IBM blant annet om hvordan forskjellige virksomheter i framtiden vil kunne presentere sine produkter, akkurat som i virkeligheten, bare at kunden ikke trenger å møte opp fysisk – men inne i en virtuell verden.
Mer virtuelt internett
- Finnes det noen lover og regler som regulerer virksomheten i Second Life, som kan være jo kan være det første vi ser av en ny type internett?
- Du har allerede mange virtuelle verdener med World of Warcraft som det meste kjente. Og det er opp til hvert selskap å styre disse. Men den dagen dette blir allemannseie står du overfor akkurat samme juridiske problemstillinger som på internett i dag. Så det blir ingen nye ting juridisk.
- Hvordan ser IBM for seg at internett ser ut om fem år?
- Vi tror at internett vil bli mye mer virtuelt. Mye av det vi ser i vanlige nettlesere i dag vil være i virtuelle verdener om noen år.
I dag er Second Life eid av Lindon Labs, men nå skal kildekoden til verdenen åpnes opp, og da kan flere bygge nye verdener. Det er kanskje et nytt steg på veien til et mer virtuelt internett.
Og et eksempel på hvor alvorlig dette blir tatt kan man se hos nyhetsbyrået Reuters, som har laget sitt eget nettsted med nyheter om Second Life: http://secondlife.reuters.com/
Les også mer om Second Life her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Second_life