Hopp til innhold

- Nettbrett er deres blyant og papir

Små barn bruker nettbrett som leketøy, og ekspertene bifaller.

Barn og Ipad

Marielle (4) manøvrerer seg rundt på pappas Ipad med største selvfølgelighet.

Foto: Erlend Lånke Solbu / NRK

Mari Ann Letnes

Mari Ann Letnes tror skepsis mot barns teknologibruk kan bunne i et nostalgisk forhold til egen barndom.

Foto: DMMH

– Å bruke nye teknologiske innretninger er like naturlig for dem som blyant og papir er for oss, sier Mari Ann Letnes til NRK.

Hun holder på med en doktorgrad om digital danning i barnehagen, og er svært lite skeptisk til at små barn bruker nettbrett som leketøy.

Platon beskyldte i sin tid skriftspråket for å være fordummende, han mente det gjorde at vi slapp å tenke, forteller Letnes for å sette ting litt i perspektiv.

– Jeg skjønner at det finnes motstand mot at barn bruker digitale verktøy. Man vurderer gjerne den oppvoksende generasjon i lys av sin egen barndom - men det blir feil.

– Heller Ipad enn TV

Hjemme hos Henrik Dyrnes Svendsen og Linn Aas i Trondheim er eldstedatter Marielle allerede en rutinert Ipad-bruker. Fireåringen demonstrer ivrig hvordan hun veksler mellom å se film, spille spill, tegne og vise fram bilder fra turen til Hunderfossen, før hun setter på musikk fra Spotify og begynner å danse.

Svendsen forteller at Marielle begynte å leke med Iphone allerede for et år siden.

– Jeg har aldri lært henne å bruke hverken Iphone eller Ipad. Det går i "prøv og feil"-metoden, og hun lærer fort.

Han ser heller at avkommet sitter med Ipad enn foran TVen.

– Den er interaktiv, og jeg tror det gjør den mer utviklende enn TV-glaning.

– Hun blir uansett lei etter en times tid og får lyst til å røre på seg, supplérer Aas.

Ipad og barn

En vanlig situasjon hos familien Aas/Dyrnes Svendsen - Marielle sitter med Ipaden mens pappa Henrik venter på at det skal bli hans tur.

Foto: Erlend Lånke Solbu / NRK

– Det er ikke natur mot teknologi

Mari Ann Letnes tror det vanligste argumentet mot barns teknobruk er at de blir passive, et argument hun ikke kjøper.

– Foreldre kan selv regulere barnas aktivitetsnivå ved å være aktive sammen med dem ellers. Jeg tror mange har en deterministisk holdning teknologi, at det er natur mot tekno. Men sånn trenger det ikke å være.

Hun sier at dagens barn vokser opp i en tid der digitale medier er måten å uttrykke seg på, gjennom for eksempel blogger og YouTube. Dette mener hun vi bør ta konsekvensene av.

– Kanskje er det mer relevant å lære barn å lage film enn å lære dem strikking - det er et mer relevant medium, og utvikler kreativitet multimodalt.

Som far så datter

Henrik Dyrnes Svendsen vokste opp i et hjem der det fantes mye nymotens teknologi etter datidens standarder.

– Pappa hadde laptop allerede på åttitallet, og var opptatt av at vi ungene også skulle lære oss å bruke datamaskin. Det er jeg veldig glad for i dag. Det er ikke mange yrker du kan komme unna med å være teknoanalfabet i, påpeker kjøkkensjefen.

Det ser ut som datteren går i sin svært teknologiinteresserte fars fotspor, der hun fort skjønner greia med den nynedlasta interaktive boka Jens og Jonas. Mens mamma innrømmer at hun er litt redd for at Marielle skal arve pappas evne til å bli hekta på spill.

Det ser ikke ut til å bekymre Marielle stort, hun ymter derimot frempå om enkelte logistikkproblemer.

– Noen ganger kommer pappa og sier at det er han som skal bruke Ipaden.