Hopp til innhold

Samlet inn varme klær via Twitter

Twitter ble ikke bare brukt som infokanal i timene og dagene etter 22. juli. Flere mobiliserte for å samle inn klær, sko og tepper til de overlevende ungdommene på Sundvolden hotell.

Asbjørn Myhre og Sundvolden hotell

Asbjørn Myhres tvitring bidro til at søkkvåte og kalde overlevende fra Utøya fikk varme klær og sko fra frivillige som møtte opp på Sundvolden hotell om kvelden fredag 22. juli.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold/Twitter/privat / Scanpix

Tidligere har NRK.no skrevet om Tiril Holm Auby (25) som var blandt de aller første som brukte Twitter til å varsle om «skyting på Utøya».

Hun hadde en lillesøster på øya, og og ønsket å varsle så raskt som mulig om dramaet siden hun visste at det var mange andre på mikrobloggtjenesten som også hadde noen de var glade i på AUFs sommerleir denne regntunge julidagen.

Tiril på Twitter

Tiril Holm Aubys melding ble postet klokken 17.41 den 22.juli – 12 minutter før den første nettavisen.

Foto: Twitter.com

Mobiliserte via nettet

Asbjørn Myhre

Asbjørn Myhre i TV2 brukte Twitter for å samle inn klær og sko til de overlevende AUF-erne.

Foto: Privat/Twitter.com

Etter hvert som timene gikk og katastrofen vokste i omfang, brukte nordmenn Twitter både for å be pårørende, venner og media om å ikke ringe til de som befant seg på Utøya, til å be om at folk i nærheten kom med båter for å plukke opp svømmende ungdom, og for å samle inn varme tepper til gjennomvåte AUFere.

En annen som brukte Twitter for å bidra, var TV 2s sportskommentator Asbjørn Myhre. Sent fredag kveld brukte han nettstedet til å samle inn varme klær og sko til de overlevende på Sundvolden hotell.

Les også: Da Twitter gikk fra kos til kaos

– Det var i grunn det ene sosiale mediet som tok det andre. En kamerat som har jobbet på Sundvolden skrev det på Facebook, så jeg la det ut på Twitter slik at enda flere fikk med seg oppfordringen, forteller Myhre til NRK.no.

Flere tok oppfordringen på strak arm, og troppet opp på hotellet med esker fulle av klær.

Fikk respons

– Jeg fikk en del respons på Twitter, og har fått bekreftet at det kom inn en del klær. Så et lite resultat ga det jo.

Selv opplyser sportskommentatoren om at han er en ganske ujevn Twitter-bruker, men at akkurat den kvelden satt han som så mange andre foran TV-en med mac-en i fanget og sugde til seg alt man kom over av informasjon.

– Frem til mediene kom på banen, fikk jeg hovedinformasjonen fra Twitter. Deretter vekslet det veldig om hvem som var først ute gjennom kvelden og natten. Gjerningsmannen fikk jeg først vite navnet til på Twitter, og da ble jeg sittende og vente på at de skulle bekrefte det i mediene, forteller Myhre.

Fra kos til kaos

Bente Kalsnes

Bente Kalsnes har gått gjennom Twitter-tidslinjen med NRK.no.

Foto: Nina Strand

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Bente Kalsnes, ser man i NRK.nos unike Twitter-presentasjon hvordan nettjenesten går fra å være en arena for koseprat i timene før angrepene, til å gå over i en «infofase» kun minutter etter at bomben gikk av i regjeringskvartalet.

– På det tidspunktet er Twitter både en informasjons- og beredskapskanal. Folk kommer med oppfordringer om å gi blod, ikke ringe de som gjemmer seg, og dra ut i båter for å plukke opp de som svømmer. De opplyser om pårørendenumre, og videreformidler budskap fra politiet, forteller Kalsnes til NRK.no.

Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg uttalte til NRK.no i går at sosiale nettsteder som Twitter gjør at vi kommer nærmere store katastrofer nå enn tidligere, og at det derfor også er enklere å engasjere seg og oppfordre til å aksjonere og donere.

– Det har jo blitt stilt spørsmål om hvor langt det er fra å tvitre til å vise ekte engasjement. Men i Norge og Oslo viste det seg jo at det var så mange som stilte opp for å gå i tog, at det var umulig å gjennomføre, minner forskeren om.