Hopp til innhold

– Bilulykker vil høre fortida til

Forskere ser for seg ei framtid der mennesker ikke vil dø i bilulykker. Rett og slett fordi bilen ikke vil være i stand til å krasje.

Kollisjonstest

Volvos lab i Stockholm tester både bilene og dukkenes reaksjoner på kollisjonens ulike stadier i Schrödingers katt spesial i kveld.

Foto: BBC

Vi er likevel fremdeles et godt stykke fra den virkeligheten.

Over én million mennesker dør i trafikken hvert år. Dødstall som dette ville neppe vært akseptert om vi hadde snakket om en naturkatastrofe eller en epidemi.

Framtid uten dødskrasj?

Likevel, vi er avhengige av bilen, og daglig kjører over 600 millioner av dem rundt på verdens små og store veier.

Men hva skjer med kroppen i det ulykken inntreffer? Hvordan reagerer hjernen, og hvordan kan vi vel hjelp av ny teknologi hjelpe kroppen å begrense skadene, eller i det lengste unngå å krasje i det hele tatt?

Forskere verden over leter etter de siste oppfinnelsene fra legevitenskapen, ingeniørkunsten og til og med idretten for å søke en framtid helt uten bilulykker.

Skadelige reflekser

Ved testsenteret på University of British Columbia i Vancouver forskes det på våre instinktive reaksjoner ved sammenstøt.

Disse naturlige refleksene har reddet både mennesker og dyr fra farer gjennom alle tider, men under en påkjørsel bakfra kan disse tvert i mot øke skadeomfanget.

– Under et slikt støt vil overkroppen bevege seg framover, mens hodet holder seg stabilt på samme plass. Den instinktive reaksjonen vil være å krampeaktig stramme nakkemusklene, sier Jean-Sébastien Blouin, som er professor i nevrofysiologi ved det kanadiske universitetet.

– Denne skrekkreaksjonen kommer akkurat i det øyeblikket nakken er mest sårbar, og vil forverre skadene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Whiplash-test

En frivillig stiller nakken til disposisjon for kollisjonsforskningen i Vancouver.

Foto: BBC

Vil «lure» hjernen

Etter at forskerne nå har identifisert problemet, håper de å kunne løse det. De har funnet ut at belastingen vil bli mindre dersom man har hatt en mindre reaksjon rett før det store sammenstøtet.

– Planen er å utløse en kunstig skrekkreaksjon. Dette kan være gjennom å stramme til setebeltet rett før, eller rett og slett sende et sterkt lydsignal gjennom stereoanlegget på bilen, mener Blouin.

Denne måten å forstå hvordan hjernen reagerer på fare, kan redusere faren for nakkesleng, og da er man enda et skritt nærmere å redusere følgene av en kollisjon.

Superfrontrute

På forskningsavdelingen til General Motors i Detroit vil man derimot skjerpe de naturlige sansene og gi bilføreren «overmenneskelig syn». Dette ved hjelp av kameraer og en manipulativ frontrute.

– Tre infrarøde kameraer er ment å beregne seg fram til blikkretningen ut ifra punkter i ansiktet og øynene, sier Thomas Seder, som er prosjektleder for utvikling hos den amerikanske bilprodusenten.

På denne måten kan frontruta fremheve nøkkelfaktorer i landskapet og assistere føreren under vanskelige forhold. Særlig i tåke kan man da forsterke konturene av veien slik at man kan fokusere på andre ting vi bør være oppmerksomme på.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Superfrontrute

Tre infrarøde kameraer vil ved hjelp av punkter i ansiktet og øynene til enhver til kunne beregne blikkretningen.

Foto: BBC

Langsiktig mål

Foreløpig er disse og flere andre metoder bare prototyper, men mulighetene som ligger i disse prosjektene motiverer forskere over hele verden.

I en verden uten dødsulykker ville millioner av liv bli reddet. Det er et ytterst ærgjerrig mål, men forskerne er sikre på at de er på vei til å lykkes i det lange løp.