Vi er likevel fremdeles et godt stykke fra den virkeligheten.
Over én million mennesker dør i trafikken hvert år. Dødstall som dette ville neppe vært akseptert om vi hadde snakket om en naturkatastrofe eller en epidemi.
- Les også:
Framtid uten dødskrasj?
Likevel, vi er avhengige av bilen, og daglig kjører over 600 millioner av dem rundt på verdens små og store veier.
Men hva skjer med kroppen i det ulykken inntreffer? Hvordan reagerer hjernen, og hvordan kan vi vel hjelp av ny teknologi hjelpe kroppen å begrense skadene, eller i det lengste unngå å krasje i det hele tatt?
- Les også:
- Les også:
Forskere verden over leter etter de siste oppfinnelsene fra legevitenskapen, ingeniørkunsten og til og med idretten for å søke en framtid helt uten bilulykker.
Skadelige reflekser
Ved testsenteret på University of British Columbia i Vancouver forskes det på våre instinktive reaksjoner ved sammenstøt.
Disse naturlige refleksene har reddet både mennesker og dyr fra farer gjennom alle tider, men under en påkjørsel bakfra kan disse tvert i mot øke skadeomfanget.
- Les også:
- Les også:
– Under et slikt støt vil overkroppen bevege seg framover, mens hodet holder seg stabilt på samme plass. Den instinktive reaksjonen vil være å krampeaktig stramme nakkemusklene, sier Jean-Sébastien Blouin, som er professor i nevrofysiologi ved det kanadiske universitetet.
– Denne skrekkreaksjonen kommer akkurat i det øyeblikket nakken er mest sårbar, og vil forverre skadene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vil «lure» hjernen
Etter at forskerne nå har identifisert problemet, håper de å kunne løse det. De har funnet ut at belastingen vil bli mindre dersom man har hatt en mindre reaksjon rett før det store sammenstøtet.
– Planen er å utløse en kunstig skrekkreaksjon. Dette kan være gjennom å stramme til setebeltet rett før, eller rett og slett sende et sterkt lydsignal gjennom stereoanlegget på bilen, mener Blouin.
Denne måten å forstå hvordan hjernen reagerer på fare, kan redusere faren for nakkesleng, og da er man enda et skritt nærmere å redusere følgene av en kollisjon.
- Les også:
Superfrontrute
På forskningsavdelingen til General Motors i Detroit vil man derimot skjerpe de naturlige sansene og gi bilføreren «overmenneskelig syn». Dette ved hjelp av kameraer og en manipulativ frontrute.
– Tre infrarøde kameraer er ment å beregne seg fram til blikkretningen ut ifra punkter i ansiktet og øynene, sier Thomas Seder, som er prosjektleder for utvikling hos den amerikanske bilprodusenten.
- Les også:
På denne måten kan frontruta fremheve nøkkelfaktorer i landskapet og assistere føreren under vanskelige forhold. Særlig i tåke kan man da forsterke konturene av veien slik at man kan fokusere på andre ting vi bør være oppmerksomme på.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Langsiktig mål
Foreløpig er disse og flere andre metoder bare prototyper, men mulighetene som ligger i disse prosjektene motiverer forskere over hele verden.
I en verden uten dødsulykker ville millioner av liv bli reddet. Det er et ytterst ærgjerrig mål, men forskerne er sikre på at de er på vei til å lykkes i det lange løp.
- Les også:
- Les også: